بلوچستان در آب، مسئولین در خواب چه بر سر مردم و جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ بلوچ خواهد آمد؟

بارش‌های گسترده و طغیان رودخانه‌ها بار دیگر باعث جاری شدن سیل در اکثر شهرهای بلوچستان شده است. در نتیجه‌ی این سیل راه‌های ارتباطی در اکثر روستاها مسدود و زمین‌های کشاورزی و منازل مسکونی زیادی از بین رفته و آب و برق بسیاری از مردم قطع شده است. این در حالیست که هنوز خسارات سیل گذشته همچنان پابرجاست.

اما مشکلات بلوچستان محدود به سیل‌های اخیر نمی‌شود. تمامی بحران‌هایی که دامنگیر بلوچستان شده در سایه بحرانی بزرگتر به نام جمهوری اسلامی است که از ابتدای به قدرت رسیدن مردم بلوچ را گرفتار تبعیض سیستماتیک و مضاعف کرده که به واسطه آن مردم بلوچ از داشتن و دسترسی به کمترین امکانات زندگی با وجود منابع غنی در این استان محروم بمانند. که شاهد این ماجرا همین سیل‌های اخیر می‌باشد که نشان از نبود زیرساخت‌ها، مدیریت درست و البته نبود هیچ اراده‌ای برای حل مشکلات است. 

 

بحران‌های محیط زیستی مانند سیل و محرومیت از امکانات اجتماعی-اقتصادی، نه تنها اثرات مخرب بسیار زیادی بر سلامت جسمی و روحی کودکان و زنان برجا می‌گذارد، وضعیت را برای جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ دشوارتر کرده است. مشکلات اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ بلوچ که در تقابل با  جامعه‌ی همجنسگراستیز از کمترین امکانات اجتماعی محروم بودند اکنون به دلیل بحران‌های محیط زیستی همچون سیل دو چندان شده است.

طغیان رودخانه ها و شکسته شدن سدها باعث کشته شدن و غرق شدن حدود ۱۸ نفر  و مفقود شدن تعداد دیگری شده و مردم همچنان با دست خالی و بدون هیچ گونه کمکی از سمت مسئولین با تشکیل گروه‌های محلی روستا به روستا دنبال مفقودی‌ها هستند.

شش‌رنگ ضمن تسلیت به خانواده‌ی جانباختگان سیل اخیر، جمهوری اسلامی را مسئول مستقیم این فاجعه می‌داند. 

لازم به ذکر است اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی تی+ بلوچ آسیب‌پذیرتر شده و به کمک ویژه احتیاج دارند. با توجه به شرایط دشوار پیش آمده در صورت نیاز به مشاوره‌ی روانشناسی و حقوقی به صفحه‌ی ما و یا وبسایت «همیشه رنگین‌کمان» مراجعه کنید. 

 

 

        بلۆچستان آپے تۆکا؛مَسئولان وابے تۆکا

مَردُمان وبلۆچ ال جی بی تی+سَرا چے ءَ کِئیت؟

                                                                                           

بازێن هئورانی گۆارَگ وکئورانی آپ ؛یَک دِگه بَری پَدا سئوب بیت که ؛بلۆچستانی بازێن شَهرے مَه آمالان گِرپتاربِبَنت۔

اے آمالان سئوب بوتَگنت که مردُمانی رئو آیی راهان مَه گێشترێن کَلّگ و مێتَگ ودیْاتان بَند بِبَنت وآیانی کِشت وکِشاران و لۆگ و جاهان هَم هَراب بِبَنت؛وآپ و بَرگ هَم کَهت بوتَگنت.و اشیا هَم بگۆشێن که اے آمال وَهدے پَدا یَهت که اَنگت مردُمان پێشگێن آمالی زَلَر وزیانانی تۆکا اَتنت

                                                                                                       

بله بلۆچستانی مُشکِلان وسَکّیان تهنا اے آمالانی بابَتانَهَنت.دُرستێن گپچَل و بُحرانان که مَه بلۆچستانا هَست اَنت آیانی سئوب دِگَه مَزنێن گپچَل وبُحرانے که نامی اسلامی  جُهموری اِنت که چَه هَمادَرائولا که کُدرتئے دَستا گِپت ؛بلۆچ مَردُمانا چَه کمترێن اِمکاناتان  پَه وُتی زِندئے گۆازێنَگا زِبَهرنت؛وهدی که  آیانا یَک هست دارێن مُلکی هَست اِنت؛ بله آیانا هِچ بَهری چَه وُتی مُلکئے سَرمایه ودارایی یان نێست.

اے مئے گپّے گُواه هَم همی گۆستَگێن آمال اَنت که پێشَ دارَنت که هِچ پئیمێن زیرساخت ووَشێن مُدیریَتےو اَلبَت هِچ اِراده و پَرواهی هَم  پَه اے مُشکِلانی حَل کَنَگا نێست

اےزیست مُحیطی بُحران وگَپچَلان چُش که آمال وزِبَهرے چَه راجمانی و اقتصادی امکاناتان؛هَم چُکّان وجنێنانی جسم وجان وروانا بازێن تَباه کُنِندَئێن اَسَرَ هِشتَگ ؛هَم ال جی بی تی +جاوَرا  مُشکِلترَ چَه پێسَرا کُرتَگ

بلۆچ ال جی بی تی+چاگِردی باسکانی مُشکِلان که همجنسگِرا سِتێزێن چاگِردی دێما چَه کمترێن اِمکاناتان زِبَهرَ بوتَگَنت؛اَنّون گۆن اے زیست مُحیطی بُحرانان چُش که  آمال گێشتِر هَم بوتَگَنت.

کئورانی آپ که بالاد یَهتَگ و اے بازێن سَدّی که گۆن اے آمالاپرۆشَگ بوتَگَنت سئوب بیت اَنت  که ۱۸ نَپَری جان گِرَگ ببیت و لَهتی هَم گار و بێگواه بوتَگَنت و مَردُمان گۆن هَمدِگَری مَدَتا و وُتی  هالیکێن دَستان وبےهِچ کُمک و مَدَتی چَه دئولت و دئولَتی زِمّه وارانی نێمَگا ؛گارێن مَردُمانی شۆهازَنت

.شَش رَنگ وُتی هَمدردی و دِلپَدَردیا گۆن هَما مَردُمانی که آیانی آزێزان مَه اے آمالا بێگواه بیتَگ اَنت؛پێشَ کَنت واسلامی جُمهوریا اے حادِثه یانی زِمّه وارَ زانت.

اے گَپا  بگوَشێن که بلۆچ ال جی بی تی چاگِردی باسکان ؛آسیب پَذیرتِر بوتَگَنت و په هاسێن مَدَت وکُمَکِش نیازهسَت

  پَه همے بابَتا اگر شُما را حاجَت پَه روانشناسی و هُکوکی مُشاوِرَه هَست ؛مئے تاک وصفحه یانا یانکه “هَمێشَه رَنگین کَمانی” وبسایتا بچارێت.    

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *