همجنسگرا نه، ‌لزبین! به مناسبت روز مشاهده‌پذیری لزبین‌ها

 ۲۶ آپریل روز جهانی مشاهده پذیری لزبین هاست. ضمن گرامیداشت این روز از شما توجه شما رو به اینکه چرا افزایش مشاهده پذیری لزبین ها مهمه جلب میکنیم.

همجنس‌گرایی یکی از گرایش‌های جنسی است که مشخصه آن تمایل زیبایی شناختی، عشق رمانتیک، و تمایل جنسی منحصرا نسبت به جنس همگون با خود فرد می‌باشد. همجنسگرایی به همراه دو گرایش دیگر جنسی یعنی دگرجنس گرایی و دوجنس گرایی جزو سه گرایشی است که بیشترین تعداد افراد گرایششان را با آن تعریف می‌کنند.

بر این اساس، لزبین بودن به تمایل زیبایی شناختی، عشق رمانتیک، و تمایل جنسی دو زن* به یکدیگر گفته می‌شود.

با وجود اینکه در بسیاری کشورها مطالبات زنان لزبین در جنبش کوییر جای خود را پیدا کرده است اما همچنان جامعه‌ی مردسالار دگرجنسگرا محور تحمل دیدین نه زن را دارد و نه گرایش جنسی یک زن به یک زن دیگر را. 

عدم تمایل زنان لزبین به آشکارسازی هم دقیقا از همینجا نشات می‌گیرد. زنان لزبین که یک بار به خاطر زن بودن و بار دیگر به خاطر تمایل عاطفی-جنسی خود به یک زن دیگر تحت فشار مضاعف قرار می‌گیرند، حتی دیگر تمایلی به استفاده از اصطلاح «لزبین» هم پیدا نمی‌کنند.

چرا که لزبین بودن بر خلاف نظام جامعه‌ی مردسالار دگرجنسگرا محور است که در طول تاریخ سعی در به غل و زنجیر کشیدن زنان و تسلط بر بدن آن‌ها برای نمایش اقتدار خود داشتند. 

«آدریانا ریچ» در مقاله‌ی «دگرجنسگرایی اجباری و هستی همجنسگرایانه» که می‌توانید متن کامل آن را در ترجمه‌ی کتاب «قدرت و لذت» شادی امین بخوانید در این خصوص نوشته: «از نظر زیست شناسی مردان تنها یک کشش غریزی دارند: کشش جنسی به زنان.  زنان اما به طور غریزی دو گونه کشش دارند: کشش جنسی به مردان و کشش به تولید مثل و بچه دار شدن».

به همین خاطر یکی از بهترین راه‌های مبارزه با اقتدار مردانه مشاهده‌پذیر شدن «لزبین» ها و استفاده از خود این اصطلاح به جای «همجنسگرا»ست. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *