بازماندن از تحصیل و خشونت علیه دانش‌آموزان ال‌جی‌بی‌تی+ (به مناسبت روز حمایت از دانش‌اموزان ال‌جی‌بی‌تی+)

افرادی که گرایش جنسی، هویت جنسیتی یا بیان جنسیتی آنها با معیارهای دوگانه‌ی جنسیت (زنانگی-مردانگی) و هترو نورماتیویتی (دگرجنسگرا هنجاری) مطابقت ندارد، در کسب پذیرش از سوی جامعه با دشواری زیادی مواجه‌ هستند.

دانش‌آموزانی که گرایش جنسی یا هویت جنسیتی متفاوتی دارند به شکل گسترده‌ای در ایران در معرض اخراج از مدرسه و بازماندن از تحصیل قرار دارند. مدارس به‌خصوص در مقطع متوسطه، دانش‌آموزان متعلق به جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی را تحت شدیدترین تنبیهات شامل تحقیر و آزار کلامی و اجبار به مراجعه به روان‌شناسی قرار می‌دهند که با روش‌های مختلف که برخی از آنها مصداق شکنجه پزشکی است سعی در تغییر دادن گرایش جنسی دانش‌آموزان دارند.

در حالی که بر اساس جزوه «حقوق من به عنوان یک مراجع» وظیفـه روانشـناس، آگاهـی دادن بـه مراجع دربـاره ماهیـت گرایشهـای جنسـی اسـت و نه تعیین گرایش جنسی! فراینــد هویت‌یابی یــک کشــف فــردی اســت کــه بــه طــور تدریجی اتفاق می‌افتد. دیگــران ممکـن اسـت بـه شـما اطلاعـات بدهند امـا در نهایـت خـود شـما هسـتید کـه هویـت و گرایـش خودتــان را کشــف و تعریف می‌کنید.

از سوی دیگر مجتبی همتی‌فر، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در گفتگو با رسانه‌های داخلی اعلام کرده است نزدیک به ۵۰ هزار کودک کلاس اول که عمدتا در مناطق دوزبانه‌ی ایران ساکن‌ هستند در سال گذشته مردود شده‌اند!

۵۰ هزار کودک کلاس اولی دوزبانه که بخشی از آن می‌تواند گی، لزبین، ترنس‌جندر و…باشد مجبور به تحمل فشار مضاعف و تعلق همزمان به دو اقلیت جنسی و جنسیتی و اتنیکی هستند! 

شش‌رنگ طی مطالعه‌ی تحقیقی خود تحت عنوان «زخم‌های پنهان» به تجربه‌ی خشونت شرکت‌کنندگان و همچنین محیط‌هایی که این خشونت اعمال می‌شود پرداخته است. 

براساس نتایج این بررسی تقریبا نیمی از پاسخ‌دهندگان خشونت در مدرسه یا دانشگاه را تجربه کرده‌اند و با خشونت جسمی تا خشونت کلامی، روانی یا حتی جنسی همراه بوده است. 

در یکی از روایتهای قربانیان خشونت در محیط تحصیلی آمده است:

«به دلیل علاقه عاطفی یکی از همجنسانم به من در دبیرستان، مورد مواخذه قرار گرفتم. با وجودی که علاقه ای به او نداشتم، به طور موقت از مدرسه اخراج شدم. به من گفته شد مدل موهای کوتاه من « پسرانه» است و دخترها را جذب من میکند».

در روایتی دیگر آمده است:

«ناظم مدرسه به والدین دوست صمیمی من گفته بود که «این دوجنسه است» آنها هم دیگر اجازه ندادند فرزندشان با من معاشرت کند».

آیا شما نیز تجربه خشونت و قلدری در دوران تحصیل داشته‌اید؟

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *