ماموریت کمیته حقیقت‌یاب و گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد ایران تمدید شد

شش‌رنگ به ارائه گزارش در مورد شرایط جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ ایران ادامه می‌دهد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای، ماموریت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در مورد سرکوب معترضان در ایران را تمدید کرد.

۲۴ کشور به این قطعنامه رای موافق و ۸ کشور رای مخالف دادند.

شش رنگ این موفقیت را به جامعه حقوق بشری و مردم دادخواه تبریک می‌گوید. ما خوشحال هستیم که تلاش سازمان های حقوق بشری به ویژه تلاش های خود ما برای ضرورت کار روی نقض حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی به ثمر نشست.

 شش‌رنگ هم با بسیاری از کشورها مانند برخی کشورهای اتحادیه اروپا، برخی کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای شمالی برای دادن رای مثبت به تمدید این دو ماموریت مذاکره کرده است. خرسندیم که همه آن کشورها به تمدید ماموریت کمیته حقیقت یاب و گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران رای مثبت دادند.

شش‌رنگ همچنان به همکاری خود با کمیته حقیقت یاب و  ارائه گزارش از شرایط و نقض حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ ایران و تلاش برای شامل شدن وضعیت جامعه اقلیت های جنسی و جنسیتی ایران ادامه می‌دهد.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در گزارش کتبی‌اش از شرایط حقوق بشر در ایران که در تاریخ ۸ مارچ ۲۰۲۴ منتشر نمود، اعلام کرد که جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات زن زندگی آزادی مرتکب موارد متعدد جنایت علیه بشریت شده است. این کمیته در گزارش خود که، هم زمان با روز جهانی زن منتشر شد آورده است که نیروهای امنیتی براساس جنسیت، گرایش جنسی و هویت جنسیتی واقعی یا مفروض معترضان علیه آنها دست به خشونت بی‌رحمانه زده‌اند.

در بخشی از گزارش آمده است: “مقامات جمهوری اسلامی، در کمپین‌های تخریب و افترا و سایر اشکال خشونت آنلاین به‌طور خاص علیه زنان، دختران و جامعه اقلیت های جنسی و جنسیتی، اگر خود فعالانه مشارکت نکرده‌اند، آنها را تایید کرده‌اند.”

شادی امین مدیر شش‌رنگ می‌گوید: “بیان سرکوب و خشونتی که متوجه اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ در اعتراضات اخیرشده است در چنین گزارش مهمی، علاوه بر به‌رسمیت شناختن حضور ما در فضای سیاسی ایران، برای تمام کسانی که به زندان افتادند، مورد خشونت جنسی قرار گرفتند، جان‌شان را از دست دادند و یا زخمی شدند این پیام را دارد که هر چند هنوز امکان حضور علنی شما  فراهم نشده، اما جهان صدای شما را می شنود و این اسناد در آینده برای دادخواهی ما به کار خواهد آمد.”

گزارش تحقیقی شش‌رنگ “جنگ علیه جسم و جان” درباره آزار و اذیت اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» در شهریور ۱۴۰۲ در ژنو رونمایی شد و به کمیته حقیقت یاب نیز ارائه شد. این گزارش که بر اساس شهادت و مستندات ۷۰ نفر از اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ که در اعتراضات شرکت داشته و برخی از آنان نیز دستگیر و زندانی شده‌اند اثبات می‌کند که این معترضان به‌دلیل گرایش جنسی، هویت جنسیتی، و بیان جنسیتی واقعی یا مفروض‌شان نسبت به باقی افراد -که به نُرم‌ها و هنجارهای جامعه نزدیک‌تر بوده‌اند- در سطوح بالاتر و به شکلی مضاعف در معرض تجربه سرکوب قرار داشته‌اند. علاوه بر این، این گزارش نشان می‌‌دهد که نفرت‌پراکنی علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی توسط مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به خشن‌تر شدن جرایم بی‌عقوبت علیه این جامعه دامن زده است.

براساس روایت شرکت کنندگان در این تحقیق، ماموران امنیتی، مسئولان بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها و مقامات قضایی به‌محض اینکه از ظاهر معترضان یا بازرسی محتویات موبایل‌های آنها و یا بازجویی‌های دیگران متوجه گرایش یا هویت جنسیتی متفاوت آنان می‌شدند، آن‌ها را هدف خشونت‌های جنسی، کلامی و فیزیکی که به جنسیت‌شان مرتبط بوده قرار می‌داده‌اند. برخی از شرکت کنندگان در این تحقیق در اعتراضات خیایانی و در زندان‌ها مورد تعرض جنسی یا تجاوز قرار گرفته‌اند. در موارد متعددی آشکار شدن گرایش یا هویت جنسیتی شرکت‌کنندگان در این تحقیق باعث شده تاکید در بازجویی‌ها از اتهام شرکت در اعتراضات به سمت روابط شخصی و فعالیت‌هایشان به عنوان یک عضو جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ برود.

کمیته حقیقت یاب سازمان ملل احراز کرد که بلندپایه‌ترین مقامات کشور، با بیانیه های خود رفتار نیروهای امنیتی را تایید یا تشجیع کرده‌اند. آنها معترضان را اغتشاشگر، بی‌اخلاق، عناصر بیگانه یا تجزیه طلب خوانده‌اند. این کمیته اعلام کرده نیروهای امنیتی حکومت به ویژه سپاه پاسداران، بسیج و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در ارتکاب جنایات بین المللی دست داشته‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *