لباس جنسیت ندارد! جامعه‌ی دگرجنسگرا محور محکوم به فروپاشی است

محمد صادقی، بازیگری که به دلیل حمایت از حقوق زنان به ۵ سال زندان محکوم شده است، به دلیل انتشار عکسی با بیان جنسیتی متفاوت مورد تشویق و حمله‌ی مخاطبین قرار گرفته است. 

او در این عکس دامن و کفش پاشنه بلند پوشیده است که بر اساس نرم‌های جامعه‌ی مردسالارانه، لباسی به اصطلاح «زنانه» محسوب می‌شود. 

عکس محمد صادقی بازیگر فرصتی دوباره شد برای بحث بر روی گرایش جنسی، هویت جنسیتی و بیان جنسیتی متفاوت که به خصوص بعد از انقلاب ژینا امینی با حضور پررنگ اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ در داخل و خارج از ایران به شکل پررنگ‌تری در حال مطرح شدن است. 

بیان جنسیتی که تنها مختص اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ نیست، بعضا صرف نظر از گرایش جنسی و هویت جنسیتی شخص وسیله‌ای برای اعتراض به کلیشه‌های جامعه‌ی بزرگتر و عملی اعتراضی به حساب می‌آید. 

اقدامی که جامعه‌ی بزرگتر را به چالش می‌کشد و دریچه‌ی جدیدی بر روی جامعه‌ای باز می‌کند که با بخشیدن جنسیت به هر چیزی، از شغل گرفته تا کفش، سعی در ایجاد و تقویت نقش‌های جنسیتی برای خدمت به جامعه‌ی مردسالار می‌کند. 

شش‌رنگ ضمن حمایت از محمد صادقی و این اقدام ارزشمند او، بحث‌های حول آن را فرصتی برای باز شدن فضای مردسالارانه و دگرجنسگرا محور می‌داند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *