چرا بخشی از ملت عرب نوروز را جشن نمی‌گیرند؟

نوروز یکی از اعیادی است که در ایران هر‌سال با برگزاری آیین‌ها و آداب و رسوم گوناگونی برگزار می‌شود، اما این عید در میان مردم عرب به دلیل نبود آن در فرهنگ و آیین مردم جشن گرفته نمی‌شود، چون برای مردم عرب عید فطر‌عیدی دینی و فرهنگی به‌شمار می‌آید و نه عید نوروز.

فاطمه دیریاب، پژوهشگر تاریخ ملی‌گرایی عرب در دانشگاه خوزستان، می‌گوید: «از قدیم‌الایام ما عادت نداشتیم که در ایران نوروز را به عنوان عید جشن بگیریم، هر چند که ما به این عید و دیگر‌اعیاد ملی احترام می گذاریم».

وی در ادامه می‌افزاید: «عرب‌های خوزستان از تعطیلات نوروزی برای سفر‌استفاده می‌کنند زیرا تعطیلات دولتی است، آنچه از‌اجداد و میراثمان آموختیم که عید فطر‌و‌عید قربان اعیاد ماست و مناسبت‌هایی چون نوروز جزو فرهنگشان نیست».

هادی یونسی روزنامه‌نگار‌عرب احوازی نیز در مورد عید نوروز‌ به شش‌رنگ می‌گوید: «أنا عربي، نوروز لن یمثلنی، (من یک عرب هستم، نوروز نماد من نیست)؛ ضمن تبریک فرا رسیدن نوروز به مللی که آن‌ را جشن می‌گیرند و گرامیداشت آیین‌های نوروزی چهارشنبه‌سوری، سفره هفت‌سین، سیزده‌بدر و…‌ که بخشی از فرهنگ آنهاست؛ اعلام می‌کنم که این مناسبت‌ها هیچ سنخیتی با فرهنگ و باورهای من به عنوان یک عرب احوازی ندارد و فرهنگ مرا نمایندگی نمی‌کند».
اما نمی توان انکار کرد که همزمانی نوروز با آغاز بهار، برای همه ما نوید دهنده شادی ، سالی نو و سرشار از زندگی است.

علی رغم اینکه بسیاری از کشورها و ملیت‌ها همچون مردم کشور آذربایجان، ترکیه و بخشی از مردم عراق و سوریه نوروز را جشن می‌گیرند، همانطور که ذکر شد، ما غالب مردم عرب  این عید را جشن نمی‌گیریم، لاکن با وجود اعتقاد به اصل احترام به تمامی فرهنگ ها و زنده نگه داشتن مراسم ملی اتنیک های گوناگون، بخش عربی شش‌رنگ این عید را به تمام کسانی که آن را جشن می‌گیرند تبریک می‌گوید و سالی سرشار از موفقیت، آزادی و برابری برای همه‌ی ساکنین جغرافیای ایران آرزومند‌ است.

شش‌رنگ با هدف اطلاع رسانی گسترده نسبت به حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ در سال جدید امیدوار است ضمن به رسمیت شناخته شدن حقوق تمامی گروه های به حاشیه رانده‌شده بتواند در این امر قدم های بزرگ بردارد و این میسر نمی‌شود مگر با همکاری و مشارکت شما مخاطبان و همراهان عزیز.
شما ایا فکر می کنید این تفاوت ها و احترام به آن به ما قدرت می بخشد؟ یا باید همه را ملزم به یک باور و رعایت یک رسوم بکنیم؟
کدام بیشتر اصل برابری و رعایت حقوق مردم  را تضمین می کند؟

 

لماذا لا يحتفل جزء من الأمة العربية بعيد النوروز؟

 

نوروز هو أحد الأعياد التي يتم الاحتفال بها في إيران كل عام بطقوس

وعادات مختلفة، لكن هذا الموضوع لا يحتفل به الشعب العربي لغيابه في ثقافة ودين

الشعب، لأنه في الحقيقة يعتبر‌عيد الفطر‌هو عيد ديني وثقافي للشعب العربي وليس

نوروز.

تقول فاطمة درياب، الباحثة في تاريخ القومية العربية بجامعة خوزستان: «منذ القدم، لم نعتد على الاحتفال بعيد النوروز كعيد في إيران، رغم أننا نحترم هذا العيد والأعياد الوطنية الأخرى».

يقول الصحفي العربي الأحوازي هادي يونسي أيضًا عن عيد النوروز الی شش‌رنگ:« انا عربي، نوروز لن یمثلنی، فيما اهنی بقدوم عيد النوروز إلى الأمم التي تحتفل به وتكريم طقوس النوروز فیما (چهارشنبه‌سوری، سفره هفت‌سین، سیزده‌بدر و…) وهو جزء من ثقافتهم؛ أعلن أن هذه الأحداث لا علاقة لها بثقافتي ومعتقداتي كعربي أحوازي ولا تمثل ثقافتي».

لكن لا يمكن إنكار أن تزامن عيد النوروز مع بداية الربيع يبشر بالسعادة، بعام جديد مليء بالحياة لنا جميعاً.

وعلى الرغم من أن العديد من الدول والأمم مثل شعب آذربيجان وتركيا وبعض أهل العراق وسوريا تحتفل بعيد النوروز، كما ذكرنا إلا أن نحن العرب لا نحتفل بهذا العيد لكن رغم إيماننا بمبدأ احترام كافة الثقافات والحفاظ على الاحتفالات الوطنية لمختلف المجموعات العرقية، القسم العربي في شش‌رنگ تهنئ كل من يحتفل بهذا العيد وتأمل عام مليء بالنجاح والحرية والمساواة لجميع سكان جغرافية إيران.

 

شش‌رنگ بهدف نشرالوعی على نطاق واسع بحقوق مجتمع المیم+ في العام الجديد، مع الاعتراف بحقوق جميع الفئات المهمشة تأمل في اتخاذ خطوات كبيرة في هذا الشأن وهذا لا يمكن إلا بتعاونكم ومشاركتكم أيها الجمهور والصحاب الأعزاء.

هل تعتقدون أن هذه الاختلافات واحترامها يمنحنا القوة؟ أم يجب أن نلتزم بمعتقد واحد ونحافظ على طقوس واحدة؟

أي منهما يضمن مبدأ المساواة واحترام حقوق الإنسان؟

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *