از خشم کلیسای ارتدکس در یونان تا مراسم ازدواج زوج‌های همجنس‌گرا برای اولین بار در یونان

پارلمان یونان ۱۶ فوریه ۲۰۲۴ با تصویب لایحه‌ای به رغم مخالفت کلیسای ارتدکس مسیحی، ازدواج همجنس‌گرایان را قانونی اعلام کرد.  یونان نخستین کشور با اکثریت ارتدکس مسیحی‌ست که علاوه بر قانونی کردن ازدواج، حق فرزندخواندگی را به زوج‌های همجنس می‌دهد. 

پارلمان با ۱۷۶ رای موافق و تنها ۷۶رای مخالف، این طرح را تصویب کرد و این طرح بخشی از اصلاحاتی است که دولت محافظه‌کار یونان به دنبال پیشبرد آن است.

نخست وزیر یونان کیریاکوس میتسوتاکیس گفت: «این  قانون جدید با جسارت یک نابرابری جدی را از بین خواهد برد.»

این پیروزی تاریخی  در خارج از ساختمان پارلمان توسط گروه‌های ال‌جی‌بی‌تی+ با در دست داشتن بنرهایی  که روی آن نوشته شده بود: «نه به یک قدم عقب‌نشینی از برابری واقعی» جشن گرفته شد و استلا بلیا، رئیس گروه والدین همجنس‌گرای خانواده‌های رنگین کمان، به رویترز گفت: «این یک لحظه تاریخی است. این روز شادی است.» 

 

اسقف اعظم ارونیموس رئیس کلیسای ارتدکس از مخالفین این لایحه ، گفت: «این اقدام “انسجام اجتماعی میهن” را فاسد می کند» و به دنبال این سخنان تظاهرات هواداران کلیسا در آتن شروع شد بسیاری از اعتراض کنندگان با در دست داشتن صلیب دعا می‌خواندند و قطعاتی از کتاب مقدس را در میدان سینتاگما آنجا خواندند.

یونان عمدتاً به دلیل مخالفت کلیسا تا کنون از برخی از همسایگان اروپایی خود عقب مانده است.

 

پس از قانونی شدن ازدواج همجنس‌گرایان در یونان،  تاکنون چندین زوج همجنس‌گرا ازدواج خود را در یونان برگزار کردند  یا در حال برنامه ریزی برای ازدواج خود هستند.  الکسا و دایانی اولین زنان همجنس‌گرا در یونان بودند که مراسم ازدواج خود را برگزار کردند و شهردار آتن که در مراسم آنها حضور داشت این دستاورد را تبریک گفت.

پس از آن، یک زوج همجنس‌گرا از استرالیا در حال برنامه‌ریزی برای میزبانی عروسی خود در رودس، یونان هستند 

 در حال حاضر۱۵ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ازدواج دو همجنس‌ را قانونی کرده‌اند.

.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *