شش‌رنگ و عدالت برای ایران خواستار اقدام عملی دولت‌ها در تحقق عدالت برای قربانیان جنایت علیه بشریت شدند

 ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ (۱۸ مارس ۲۰۲۴): همزمان با ارائه گزارش جاوید رحمان، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران و هیات حقیقت یاب سازمان ملل، عدالت برای ایران و شش رنگ از دولت‌های عضو سازمان ملل خواستند تا سازوکارهایی برای تضمین عدالت برای قربانیان جنایت علیه بشریت، از جمله زنان و افراد ال‌جی‌بی‌تی+ که در اعتراضات شرکت کرده بودند ایجاد کنند.  

شادی امین در بخش دیگری از بیانیه مشترک این دو سازمان که امروز در صحن علنی شورای حقوق بشر قرائت شد پس از استقبال از به رسمیت شناختن وضعیت زنان در ایران به عنوان آپارتاید جنسیتی از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل افزود: «ما از این فرصت برای تأکید بر بدتر شدن وضعیت نقض حقوق اقلیت‌ها، به ویژه گروه‌های اتنیکی و افراد ال‌جی‌بی‌تی+ در ایران استفاده می‌کنیم. این گروه‌ها صرفاً به دلیل هویت خود با قوانین تبعیض‌آمیز و مجازات روبرو هستند. کمپین‌های تخریب و نفرت‌پراکنی از سوی مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی به آزار و تبعیض سیستماتیک علیه آنها مشروعیت می‌بخشد.»

او در انتها از دولت‌ها و سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل خواست که به موضوعات مربوط به اقلیت‌های جنسی و جنسیتی و همینطور اقلیت‌های اتنیکی توجه سیاسی بیشتری کنند، و به عنوان گامی کلیدی برای بهبود وضعیت کلی حقوق بشر در ایران، این گروه‌های به حاشیه رانده شده را در تمام فعالیت‌های خود برای توقف تبعیض و خشونت در اولویت قرار دهند.

شش رنگ و عدالت برای ایران در زمره ۴۳ سازمان حقوق بشری هستند که در نامه‌ای مشترک به اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل از آنها خواسته‌اند به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه و هیات حقیقت یاب سازمان ملل رای مثبت دهند. این نهادهای جامعه مدنی همچنین از تمامی دولت‌ها خواسته اند تا درباره نقض شدید حقوق بشر و جنایات بین‌المللی در جمهوری اسلامی موضع گیری کنند و خواستار پایان دادن به این اعمال، تحقق عدالت، روشن شدن حقیقت و جبران خسارت شوند. 

اعضای این دو سازمان در هفته گذشته طی نشست‌های متعدد با اتحادیه اروپا و دولت‌های آمریکای لاتین و اروپایی، ضمن درخواست تمدید ماموریت گزارشگر ویژه و کمیته حقیقت یاب، آخرین اطلاعات مربوط به نقض حقوق بشر، مساله آپارتاید جنسی و جنسیتی، و خشونت و تبعیض علیه جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی را با آنها در میان گذاشتند.

شش رنگ همچنین به طور مشخص با ارایه خلاصه‌ای از نتایج آخرین تحقیقات خود به دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی تاکید کرد که اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ که در عین حال به گروه‌های اتنیکی تعلق دارند، تبعیض و خشونت چند لایه و تشدید شده‌ای را تجربه می‌کنند. این سازمان همچنین خواستار آن شد که دولت‌ها در روابط خود با جمهوری اسلامی از تمامی ابزارهای سیاسی برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی برای پایان دادن به مجازات اعدام و نقض حقوق اعضای این جامعه استفاده کنند.

ضمیمه ها:

  1. متن بیانیه مشترک عدالت برای ایران و شش‌رنگ ارئه شده در شورای حقوق بشر فارسی و انگلیسی
  2. ویدیوی بیانیه
  3. خلاصه تحقیقات به انگلیسی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *