گزارش اخیر عفو بین‌الملل خبر از کمپین حکومتی سرکوبگرانه علیه زنان و افراد ترنس در ایران می‌دهد

در آستانه روز جهانی زن، عفو بین‌الملل گزارشی را منتشر کرده که از کمپین گسترده جمهوری اسلامی برای اجرای قوانین سرکوبگرانه حجاب اجباری از طریق نظارت گسترده بر زنان و دختران و افراد ترنس در مکان‌های عمومی و بازرسی‌های گسترده پلیس با هدف قرار دادن رانندگان زن خبر می‌دهد.

خودروی ده‌ها هزار زن به دلیل سرپیچی از قوانین حجاب اجباری در ایران به طور خودسرانه مصادره شده‌اند و برخی دیگر تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به شلاق یا حبس محکوم شده‌اند یا با مجازات‌های دیگری مانند جریمه نقدی یا اجبار به شرکت در کلاس های «اخلاق» مواجه شده‌اند.

شهادت‌ ۴۶ نفر – ۴۱ زن، از جمله یک زن ترنس، یک دختر و چهار مرد – که توسط عفو بین‌الملل در فوریه ۲۰۲۴  جمع‌آوری شد، همراه با بررسی اسناد رسمی از جمله احکام دادگاه و احکام دادستانی، نشان می‌دهد که مجموعه‌ای از سازمان‌های دولتی در تشکیل این کمپین و آزار و اذیت زنان و دختران به دلیل استفاده از حق بر بدن و استقلال در پوشش و آزادی بیان و عقیده نقش دارند. این سازمان گزیده‌ای از ۲۰ مورد از شهادت‌ها را منتشر کرده است تا نگاهی اجمالی به واقعیت وحشتناک که زنان و دختران روزانه در ایران با آن‌ها مواجه هستند، ارائه کند.

مجریان قوانین تحقیرآمیز حجاب اجباری عبارتند از :

پلیس امنیت اخلاقی, پلیس راهنمایی و رانندگی, دادسراها, دادگاه ها, وزارت اطلاعات , سپاه پاسداران و همچنین نیروی شبه نظامی بسیجی و سایر عوامل لباس شخصی.لازم به ذکر است که لایحه ای با هدف تدوین و تشدید تعرض مقامات به زنان و دختران به دلیل سرپیچی از حجاب اجباری، در حال تصویب در مجلس ایران است. در فوریه ۲۰۲۴ رئیس جمهوری اسلامی ابراهیم رئیسی رسماً هزینه های مالی قابل توجه اجرای این قانون پیشنهادی را پذیرفت و راه را برای تصویب این لایحه توسط شورای نگهبان هموار کرد.

در گزارشی «جنگ علیه جسم و جان» منتشر کردیم از حضور معترضان ال‌جی‌بی‌تی+ در انقلاب ژینا که هدف خشونت و سرکوب مضاعف به واسطه گرایش جنسی، هویت و بیان جنسیتی‌شان قرار گرفته‌ بودند، گفتیم. 

در این مسیر جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌+ هم برای مبارزه علیه حجاب اجباری تمام تلاش خود را می‌کند چرا که حجاب اجبار یکی از اصلی‌ترین اهرم‌ها برای محدود کردن و کنترل کردن بیان جنسیتی‌ اقلیت‌های جنسی و جنسیتی‌ست.

عفو بین‌الملل همچنین در مورد ۱۵ زن و یک دختر ۱۶ ساله در هفت استان مطلع شده است که صرفاً به دلیل حاضر شدن در اماکن عمومی مانند مراکز خرید، تئاتر، فرودگاه یا مترو؛ یا در تصاویر منتشر شده در حساب های رسانه‌های اجتماعی آنها بدون روسری یا استفاده از حجاب یا کلاه “نامناسب” در هنگام سوار شدن در وسایل نقلیه تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. در ژانویه ۲۰۲۴ مقامات جمهوری اسلامی حکم ۷۴ ضربه شلاق را علیه رویا حشمتی به دلیل بی حجابی در انظار عمومی اجرا کردند. او در شهادتی که در حساب رسانه‌  اجتماعی خود منتشر کرد،  شلاق زدن خود توسط یک مقام حکومتی مرد را در حضور قاضی «شکنجه‌گاه قرون وسطایی» توصیف کرد.

این در حالیست که فشار های امنیتی بر روی زنان و به خصوص اقلیت های جنسی و جنسیتی  از بعد از خیزش انقلابی در شهریور ۱۴۰۱ در ایران رو به افزایش است . شش رنگ پیشتر هم در گزارش تحقیقی «جنگ علیه جسم و جان» به بسیاری از این فشار ها و خشونت ها اشاره کرده است، همچنین در هفته های اخیر شورای اسلامی شهر تهران در طرحی  سرکوبگرانه در تلاش برای منع حضور افراد ترنس و افراد جامعه ی ال جی بی تی در اماکن عمومی همچون محدوده ی تئاتر شهر و پارک. دانشجوست. این اقدامات ضد حقوق بشری جمهوری اسلامی نگرانی های جامعه ال جی بی تی ایران و فعالین در این حوزه را روز به روز افزایش میدهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *