محافظت در برابر «اچ‌پی‌وی» حق جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ است به مناسبت روز جهانی آگاهی از ویروس پاپیلومای انسانی

اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ به دلیل تبعیض، رفتار غیرانسانی و قضاوت و البته کادر درمانی که همه‌ی مراجعین رو دگرجنسگرای همسوجنسیتی! فرض می‌کنن زیاد رغبتی برای انجام تست‌‌های سلامت از جمله تست پاپ‌اسمیر ندارن.

در مردها اگرچه تستی برای تشخیص اچ‌پی‌وی وجود نداره اما در بین زنان تستی به اسم تست پاپ‌اسمیر وجود داره که بهترین راه تشخیص سرطان دهانه‌ی رحم و اچ‌پی‌وی هم است.

 

 HPV(اچ‌پی‌وی) چیه؟ 

به ویروس پاپیلومای انسانی به اختصار اچ‌پی‌وی (HPV)  گفته میشه. این ویروس یک ویروس از نوع دی‌ان‌ای هست که پوست و مخاط رو درگیر می‌کنه. چند نوع از اچ‌پی‌وی که از طریق رابطه‌ی جنسی منتقل میشه، دلیل خیلی از سرطان‌های دهانه‌ی رحمه.

 بیش از ۱۰۰ نوع از این ویروس وجود داره که به انواع پرخطر و کم خطر تقسیم‌بندی می‌شه. 

HPV۱۶, ۱۸, ۳۱, ۳۵, ۴۵, ۵۲, ۵۸ از دسته‌های خیلی رایج و ‌HPV ۳۹, ۵۱,۵۶ و ۵۹ از نوع‌هایی هستند که کمتر دیده می‌شن. 

HPV۱۶ و HPV۱۸ پرخطرترین نوع این ویروس هستن که دلیل ۷۰ درصد از سرطان‌های دهانه‌ی رحم هستن.

اچ‌پی‌وی در بین مردها زیاد علایم نشون نمیده و باعث بروز مشکلات سلامتی نمیشه اما در مردان هم این ویروس در بعضی مواقع سبب زگیل آلت تناسلی و بعضی از انواع آن سبب سرطان آلت تناسلی، مقعد و دهان میشه. 

در مردها اگرچه تستی برای تشخیص اچ‌پی‌وی وجود نداره اما در بین زنان تست پاپ اسمیر کمک زیادی میکنه. تست پاپ‌اسمیر بهترین راه تشخیص سرطان دهانه‌ی رحمه که بین اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ زیاد انجام نمیشه. اما چرا؟ اگه می‌خواین دلیلش رو بدونین تا آخر مطلب با ما باشین.

 

راه‌های انتقال اچ‌پی‌وی چی هست؟

 

این ویروس از طریق تماس نزدیک پوستی و تماس جنسی واژینال، آنال و یا اورال قابل انتقاله. در منابع در مورد اینکه این ویروس از طریق استفاده از توالت‌‌های مشترک قابل انتقاله چیزی وجود نداره اما به وسیله‌ی اسباب‌بازی‌های سکسی گفته شده که قابل انتقاله. 

 

بیش از ۸۰ درصد کسانی که زندگی جنسی فعالی دارن حداقل یک بار درگیر اچ‌پی‌وی تناسلی شده‌ان.

در حالی که بیشتر انواع اچ‌پی‌وی از طریق سیستم ایمنی بدن طی چند سال از بدن دفع میشه، اما متاسفانه نزدیک به ۱۳ نوع از این ویروس به سرطان دهانه‌ی رحم منجر میشه. 

 

راه‌های پیش‌گیری چیه؟

بهترین راه پیشگیری واکسنه. 

 

سازمان جهانی بهداشت، استفاده از واکسن‌های اچ‌پی‌وی رو توصیه کرده و حتی گفته این واکسن باید وارد برنامه‌ی ملی واکسیناسیون کشورها بشه.

پس مخصوصا در سنین ۱۱-۱۲ سالگی که این واکسن بیشترین تاثیر رو داره امر واکسیناسیون رو جدی بگیرین. اگر در این سنین واکسن نزدین تا ۲۶ سال هم خوبه که این واکسن رو بزنین. 

 

وضعیت اچ‌پی‌وی بین اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ به چه شکلیه؟

 

اگر چه در این زمینه آمار بر اساس هویت جنسی تهیه نشده اما، لزبین‌ها، بی‌سکسوال‌ها و زنان کوییر و افراد ترنس نسبت به اشخاص دگرجنسگرا و غیر ترنس کمتر تست پاپ‌اسمیر- که از تست‌های مربوط به سرطان دهانه‌ی رحم هست- میدن.

بر اساس تحقیقات فقط ۴۳٪ اشخاص غیر دگرجنسگرا و ترنس به شکل روتین این تست رو انجام میدن در حالی که در همین تحقیق به دست اومده که ۷۳٪ زنان دگرجنسگرا این تست رو به شکل مرتب انجام میدن. 

شاید در نگاه اول این مساله بی‌مسئولیتی به نظر برسه ولی، واقعیت اینه که این یک مشکل سیستماتیکه

اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ علاوه بر مشکلات بیمه و هزینه‌های دیگه‌ که همه درگیرشون هستن، با مشکلاتی مثل تبعیض، رفتار غیرانسانی و قضاوت هم رو به رو هستن! 

مساله‌ی دیگه آگاهی کم پزشکان این حوزه، در مورد اشخاص ال‌جی‌بی‌تی+ هست و با همه با پیش‌فرض اینکه زن دگرجنسگرای همسو جنسیتی هستند برخورد می‌کنند!

بر اساس یک تحقیق خیلی از زنان عضو جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ بعد از اینکه برای این تست رفتن به دلیل قضاوت و رفتار نامناسب از ادامه دادن روند کنترل و درمان منصرف شدن!

نتایج یه تحقیق دیگه هم نشون میده ۱۹٪ اشخاص ترنس در مراجعه به مراکز درمان طرد میشن و ۲۸٪ از اون‌ها مورد استثمار جنسی قرار می‌گیرن!

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *