کنفرانس کثرت زبانی، چالش‌ها و فرصت ها – ملیکا زر از درد مشترک جامعه اتنیکی و ال‌جی‌بی‌تی گفت

کنفرانس «کثرت زبانی، چالش‌ها و فرصت‌ها» به کوشش مرکز زنان تورک، ۱۷ فوریه ۲۰۲۴ در شهر کلن برگزار شد. این کنفرانس برای گرامیداشت روز جهانی زبان مادری و تاکید بر وحدت، کثرت و رنگارنگی در ایران برگزار گردید.

سخنرانان این کنفرانس از اتنیک‌های ساکن ایران، متخصصین حوزه چند زبانی و کنشگران سیاسی و اتنیکی بودند. ملیکا زر، کنشگر جامعه ال‌جی‌بی‌تی و مدیر اجرایی شش‌رنگ نیز از سخنرانان این کنفرانس بود.

ملیکا در سخنرانی خود به عنوان زن لزبین از خانواده ای تورک، به تقاطع تبعیض‌ها و تبعیض مضاعف در جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ اتنیکی ، همچنین لزوم اتحاد گروه های تحت ستم علیه نقض حقوق انسانی اشاره کرد. او با ارائه مثالی توجه حضار را به لزوم طرح موضوعات اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در مبارزه برای برابری جلب کرد. :« تصور کنید زن لزبین تورکی که در فضایی مردسالار محبور به ازدواج می شود. کسی که پدرش از حق تحصیل به زبان مادری می گوید اما حق آن زن برای تعیین سرنوشتش را به رسمیت نمی‌شناسد. پدرهایی که مثل پدر پارسا که او را برای آنچه که درک نمی کنند و ننگ می‌دانند به قتل می رسانند،  ما همه با هم مسئولیم تا بر علیه واپسگرایی بجنگیم.»

تبعیض‌های چندگانه و تاثیر آن بر جامعه ال جی‌بی‌تی+ از مسائلی بودند که در سخنرانی امید اقدمی و همچنین مرام‌نامه مرکز زنان تورک که اومای رادمهر آن را قرائت کرد طرح و برجسته گردید.

سخنرانان این کنفرانس:

نگار کلکار از ونکوورر کارشناس در پداگوژی، دکتر امیر کلان از دانشگاه‌ مک‌گیل کانادا، دکتر بهروز شجاعی از دانشگاه اپسالا در استکهلم نیز در بخش بررسی علمی چندزبانی سخنرانی خود را ارائه کردند.

از فعالان حقوق بشر، سیاسی و مدنی،  شیما سیلاوی از سازمان ملل و مردم بدون نماینده، ژاله تبریزی مدیر جمعیت حقوق بشر ارک -اذربایجان ، دکتر رضا مریدی دیپلمات تورک تبار ایرانی از کانادا، امید اقدمی از حزب چپ ایران و ملیکا زر، از منظر حقوق بشری سازوکارهای بین المللی  را بررسی کردند.

در بخش فرهنگی سوگلی، هنرمند از خطه گیلان – مازندران به احرای موسیقی های فولکلور پرداخت. 

از جمله از خلق ترکمن نیز یوسف کر با سخنانی از تاریخ، زبان و فرهنگ خلق ترکمن همچنین شعر هایی از شاعر بزرگ ترکمن مختوم قلی فراغی قرائت کردند.

با تشکر از مرکز زنان تورک برای برگزاری این کنفرانس و سپاس از حضار و سخنرانان گرامی.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *