قتل نوجوان ترنسجندر تبریزی به دست پدرش! «با رفتار و آرایش زنانه در تبریز بی‌آبرویمان کرده بود»

پارسا، نوجوان ترنس‌جندر تبریزی به دلیل «رابطه با همجنس خود» توسط پدرش به قتل رسید. به گزارش خبرگزاری رکنا پارسا که ۱۷ سال بیشتر نداشت و کودک محسوب می‌شد، به دلیل داشتن «رفتار و آرایش زنانه» و «روابط غیر اخلاقی با همجنس خود» توسط پدر ش به قتل رسید. پدر پارسا بعد از قتل فرزند ترنس‌جندرش خود را به پلیس معرفی کرد.


پدر پارسا در مورد به قتل رساندن فرزند خود می‌گوید:
«چندین و چندین بار از خانه فرار می کرد و من بعد از کلی آوارگی و خون دل خوردن و… وی را در حالت بسیار زننده پیدا می کردم. وی را نزد پزشک خاصی بردم تا درمان شود که او هم قول درمان نه با دارو، بلکه با روان درمانی داد».
تعلق به جامعه‌ی اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران به طور کلی و در شهرهایی اتنیکی از جمله تبریز به دلیل قوی‌تر بودن کلیشه‌ها به شکل عریان‌تری، سبب خشونت مضاعف علیه اعضای این جامعه می‌شود. زخم‌های پنهان، تجربه خشونت اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران به روایت این خشونت‌ها می‌پردازد. طبق این گزارش ۶۲درصد اقلیت‌های جنسی و جنسیتی از سوی خانواده درجه یک خود مورد یک یا چند نوع خشونت قرار گرفته‌اند.
تعلق به جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ و اتنیکی به شکل همزمان سبب تجربه‌ی مضاعف‌تر و شدیدتری از تبعیض می‌شود که از دلایل آن می‌توان به عدم دسترسی به محتواهای آموزشی به زبان مادری، دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی بیشتر و عدم سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی در این مناطق اشاره کرد.
از این رو بسیاری از مردم آذربایجان با مساله‌‌ی اقلیت‌های جنسی و جنسیتی از جمله مفهوم «ترنس‌جندر» به کلی بیگانه هستند و این هویت جنسیتی را نوعی بیماری تلقی می‌کنند.
شش‌رنگ ضمن تسلیت به جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ تورک از شما عزیزان می‌خواهد در صورتی که هم تورک و هم عضوی از جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ هستید نظر خود را در خصوص وضعیت شهرهای تورک آذربایجان در خصوص مساله‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ با ما در میان بگذارید. تجربیات خود را با ما به زبان فارسی و یا زبان مادری تان در شش‌رنگ تورکی با ما طرح کنید.
اگر شما نیز هم تورک و هم عضو جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ هستید آیا در میان دوستان و آشنایان خود شاهد خشونت علیه آن‌ها بوده‌اید؟

 

 

تبریزلی یئنی‌یئتمه ترنسجندر آتاسی طرفیندن قتل ائدیلدی!

«قادینسی داورانیش و بزه‌یی ایله تبریزده آبیریمیزی آپاریردی»

 

پارسا، تبریزلی ترنس‌جندر یئنی‌یئتمه همجینسی ایله موناسیبتی اولماسی سببی ایله آتاسی طرفیندن قتل ائدیلدی. رکنا خبر آژانسینین وئردیگی خبره گؤره، داها ۱۷ یاشیندا اولان و اوشاق ساییلان پارسا، «قادینسی داورانیش و بزه‌یی» اولدوغو اوچون و «همجینسی ایله قئیری‌اخلاقی» موناسیبت قوردوغو اوچون آتاسی طرفیندن قتل ائدیلدی. پارسانین آتاسی بو قتلدن سونرا اؤزونو پلیسه وئریب و توتوقلاندی. 

پارسانینی آتاسی بو حاقدا دئدی:

«دفعه‌لرجه ائودن قاچدی و من بیر سورو آختارماقدان و نیگران قالدیقدان سونرا اونو پیس بیر وضعیتده تاپدیم. اونو دوکتورا گؤتوردوم تداوی اوچون کی او دا داوا ایله دئییل اما تراپی ایله تداوی اولماق سؤزو وئردی»

ایران‌دا جینسی و جینسیتی توپلوما عایید اولماق عمومیتله و اتنیکی شهرلرده او جمله‌دن تبریزده خصوصی ایله کلیشه‌لرین داها چیلپاق بیر شکیلده اولماسیندان دولایی بو توپلوما قارشی قاتمانلی زوراکیلیغا سبب اولماقدادیر. گیزلی یارالار(زخم‌های پنهان) ایران‌دا ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومونون زوراکیلیق ریوارتلری حاققیندادیر. بو آراشدیرمایا گؤره ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومونون ۶۲٪ عاییله‌سی طرفیندن بیر و یا بیر نئچه دفعه زوراکیلیق تجروبه ائتمیش. 

اتنیکی و ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومونا عینی زاماندا عایید اولماق، آنا دیلینده تحصیل آلاماما، داها چتین ایقتیصادی شراییطده یاشاماق و مدنی-معلوماتلاندیرما ساحه‌لرده داها آز بودجه‌یه ساحیب اولما سببلردن دولایی داها شیددتلی و قاتمانلی‌دیر.

بو اوزدن ده بیر چوخ آذربایجان خالقی جینسی و جینسیتی آزینلیق‌لار مساله‌سسی او جمله «ترنسجندر» مساله‌سی حاققیندا چوخ آز معلوماتا صاحیب‌لر و بونو خسته‌لیک اولاراق تانیماقدالار.

شش‌رنگ تورک ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومنا باش‌ساغلیغی دیله‌یرک۷ سیز تورک ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومونون عضولریندن آذربایجانین تورک شهرلرینین بو مساله ایله علاقه‌لی وضعیتی حاققیندا فیکیرلرینیزی پایلاشمانیزی خواهیش ائدیر. 

اگر هم تورک و هم ل‌گ‌ب‌ت+ عضووسونوز بئلنچی بیر تجروبه‌لرینیز وار می یا یاخینلاردا و دوستلارینیزدا بئلنچی بیر تجروبه‌نین شاهیدی اولدونوز مو؟ 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *