سوم دسامبر روز جهانی افراد دارای معلولیت

در جهان روز سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذرماه٬‌«روز جهانی افراد دارای معلولیت» است. در این روز سازمان‌های حقوق بشری، ‌اعضای این جامعه و حامیانشان تلاش می‌کنند تا توجه حکومت‌ها، ‌نهادهای سیاست‌گذار، ‌رسانه‌ها و افکار عمومی را به مسائل و مشکلات عدیده‌‌ای که این شهروندان با آنها مواجه هستند، ‌جلب کنند.


این نیازهای ویژه می‌توانند حسی، ‌جسمی یا ذهنی باشند و ممکن است برای همه‌ی انسان‌ها فارغ از سن٬‌جنسیت٬‌اتنیک٬‌‌مذهب٬‌شرایط اقتصادی و اجتماعی پیش بیایند. سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان می‌کند که ممکن است همه‌ی افراد در مقطعی از زندگی خودشان با ناتوانی موقت یا دائمی مواجه بشوند.
در ایران گفته شده است که حدود ۱۵ درصد از جمعیت ایران٬‌برابر با ۱۲ میلیون نفر را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند. البته آمارهای سازمان بهزیستی کشور در سالهای گذشته این رقم را بسیار کمتر نشان می‌داده که مشخصاً درست نبودند٬‌چراکه باید آمار معلولیت‌های ناشی از وقوع بسیار بالای حوادث و تصادفات جاده‌ای٬‌تولد سالانه‌ی چند هزار نوزاد دارای معلولیت در کشور (علیرغم پیشرفت علم پزشکی)٬معلولیت‌های سالمندی و همچنین انواع و اقسام ناتوانی یا کم توانایی‌های دیگر از جمله اوتیسم را به رقم مزبور اضافه نمود. در نتیجه این آمار قطعاً عدد بزرگتری است که باید در برنامه‌ریزی‌های دولتی٬‌واقع‌بینانه مورد توجه قرار بگیرد.
در این روز خوب‌است به هویت‌های مختلف تحت ستم و تبعیض فکر کنیم. مثلا اینکه در خورد جامعه‌ی به حاشیه کشیده شده‌ی ما نیز به حاشیه کشیده‌شدگانی از جمله افراد داری معلولیت وجود دارند.  «سازمان‌بهداشت‌جهانی، در «گزارش جهانی معلولیت» که در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد، اعلام کرد که بیش از یک ملیارد نفر در سراسر جهان دارای معلولیت هستند. رقمی برابر با ۱۵ درصد جمعیت کره زمین. این سازمان در همین گزارش، خشونت جسمی و جنسی را مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده سلامت افراد دارای معلولیت معرفی می‌کند.»
ما نیز باید با دقت به همین گزارشات و تحقیقات متوجه حساسیت موضوع درباره افراد دارای معلولیت جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ باشیم چراکه این افراد در ایران با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند و از حقوق انسانی و شهروندی خودشان محروم می‌باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *