روسیه هر نوع کنشگری را برای جامعه ال‌جی‌بی‌تی ممنوع و گروه‌های کوئیر را افراطی اعلام کرد

دادگاه عالی روسیه، هرگونه فعالیت را برای دفاع از حقوق افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی ممنوع اعلام کرد. با جرم‌انگاری، چنین فعالیتی تا ۱۰ سال زندان دارد. با این حکم، گروه‌های کوئیر در روسیه گروه‌های افراطی و ممنوع اعلام شدند.

دادگاه عالی روسیه به درخواست وزارت دادگستری این کشور پاسخ مثبت داد و هرگونه کنشگری برای جامعه ال‌جی‌بی‌تی را ممنوع اعلام کرد. با گروه افراطی اعلام شدن، حتی اگر چند نفر از افراد جامعه کوئیر برای چای خوردن هم دور همدیگر جمع شوند، می‌توانند با یورش پلیس روبه‌رو و بازداشت شوند.

دادگستری روسیه از عالی‌ترین دادگاه روسیه که احکامش برای این کشور حکم قانون دارد، خواسته بود تا «جنبش جهانی اجتماعی جامعه ال‌جی‌بی‌تی» به‌عنوان گروه‌های افراطی در این کشور معرفی و هرگونه فعالیت آنان ممنوع شود. این تازه‌ترین تلاش روسیه است تا به اجبار وجود افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی را در این سرزمین کتمان و ناپدید کند.

«کسانی که این حکم را نقض کنند، می‌توانند تا پنج سال زندانی شوند. کسانی که مدیریت گروه‌های ال‌جی‌بی‌تی را برعهده داشته باشند یا از آنها حمایت مالی کرده باشند، می‌توانند تا ده سال حبس شوند.»

دادگاه عالی چهار ساعت برای بررسی درخواست وزارت دادگستری وقت گذاشت. به خبرنگاران اجازه ورود به این جلسه داده نشد و آنها تنها در زمان ارائه نظر دادگاه توسط سخنگوی آن، توانستند به سالن راه یابند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که تنها وزیر دادگستری و قضات دادگاه عالی در جلسه بررسی این درخواست حاضر بوده‌اند و وکیلی از طرف جامعه ال‌جی‌بی‌تی یا در دفاع از آنان ظاهر نشد. در گذر حکومت ولادیمیر پوتین، به‌خصوص در یک دهه اخیر، روسیه گام‌به‌گام افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی را ابتدا به حاشیه راند و سپس مجموعه‌ای از قوانین سرکوب‌گر بر آنان حاکم کرد.

آسوشیتدپرس نوشت:

«این پرونده محرمانه طبقه‌بندی شده و وزارت [دادگستری] هیچ‌گونه شواهدی برای درخواستش ارائه نداد و تنها گفت که مقامات [روسیه] «نشانه‌ها و مظاهر طبیعت افراطی» را در این جنبش یافته و خواستار ممنوعیت آن شده است، از جمله اینکه این گروه‌ها، به «تحریک اختلافات اجتماعی و مذهبی» پرداخته‌اند.»

«محافظ ارزش‌های اخلاقی سنتی در تضاد با جامعه منحرف غرب»

در روسیه، انتظار می‌رود تا رئیس‌جمهوی ولادیمر پوتین، به‌زودی برای انتخابات مارس سال ۲۰۲۴ نامزد شود تا شش سال دیگر بر مسند قدرت تکیه بزند. پوتین، به‌خصوص در یک دهه اخیر، روسیه را در شکل «محافظ ارزش‌های اخلاقی سنتی در تضاد با جامعه منحرف غرب» معرفی می‌کند.

رویترز نوشت که پوتین در یک سخنرانی سال گذشته گفت:

«غرب از پذیرش رفتارهای به‌نظر من، خیلی عجیب‌وغریب، مثلا ده‌ها جنسیت و [راهپیمایی اعتراضی] پراید استقبال می‌کند اما حق ندارد آنها را به دیگر کشورها تحمیل کند.»

در روسیه تاکنون بیش از یکصد گروه به‌عنوان «گروه‌های افراطی» طبقه‌بندی و ممنوع اعلام شده‌اند. در میان این گروه‌ها می‌توان به یک شاخه از مسیحیت، جنبش مذهبی شاهدان یهوه اشاره کرد. سازمان‌هایی که با سیاستمدار زندانی و مخالف پوتین، الکسی ناوانلی ارتباط داشته باشد، نیز افراطی و ممنوع شده‌اند.

پوتین بدین‌شکل، افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی، همجنس‌گراها، دوجنس‌گراها یا افراد ترنس را بدل به نمادی از نفرت می‌کند تا جامعه، به‌جای آنکه سیاستمداران حاکم مانند او را بانی مصائب جامعه ببینند، خشم خود را نصیب این افراد درحاشیه کند.

سخنگوی کرملین اعلام کرد که دولت این درخواست وزارت دادگستری را دنبال نمی‌کرده است، اما هم‌زمان دادگاه عالی روسیه، نه تنها درخواست این وزراتخانه را پذیرفت، بلکه دستور داد تا حکم آنان بلافاصله اجرا شود. دادگاه‌های عالی اغلب به دولت‌ها ماه‌ها زمان می‌دهند تا قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های خود را برابر حکم دادگاه تصحیح کنند.

«عواقب فاجعه‌بار افراطی خواندن جنبش ال‌جی‌بی‌تی»

 

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل، در بیانیه مطبوعاتی خود با عنوان «روسیه: حکم دادگاه که «جنبش ال‌جی‌بی‌تی» را «افراطی» خواند، عواقب فاجعه‌باری در بر خواهد داشت»، به نقل از ماری استراترز (Marie Struthers) مدیر بخش اروپای شرقی و مرکزی آسیای عفو بین‌الملل نوشت:

«این تصمیم شرم‌آور و پوچ، بیانگر جبهه تازه‌ای از کمپین مقامات روسیه علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌آی است. این حکم، خطر ممنوعیت یکپارچه سازمان‌های ال‌جی‌تی‌آی را به‌همراه دارد و هم‌زمان به نقض گسترده حقوق برای آزادی تجمع، آزادی بیان و آزادی تجمع‌های مسالمت‌آمیز و همچنین حق رهایی از تبعیض منجر خواهد شد. [این حکم] بر افراد بی‌شماری اثر خواهد گذاشت و عواقب آن چیزی کمتر از فاجعه‌بار نخواهد بود.»

عفو بین‌الملل همچنین یادآور شد که نه تنها گروه‌های جامعه مدنی در خطر این حکم دادگاه عالی روسیه قرار دارند، بلکه «حتی هرگونه ارتباط عمومی» با افراد این جامعه، چه فرد در فعالیت‌های مدنی نقش داشته باشد یا برایش فرض شود به این جامعه تعلق دارد، می‌تواند عواقب سنگینی به‌همراه داشته باشد.

الکسی سرگیوف (Alexei Sergeyev)، فعال جامعه ال‌جی‌بی‌تی از شهر سنت پیترزبورگ روسیه به تلویزیون رویترز چند هفته پیش گفته بود که کنش‌گری مطرح شده در دادگاه، می‌تواند مانع هرگونه حمایت قانونی و سلامت روان برای افراد این جامعه باشد و حتی «دورهمی برای خوردن چایی» را هم به فعالیتی زیرزمینی تبدیل می‌کند. او در مورد وضعیت افراد جامعه کوئیر روسیه نوشت:

«آنها یا اقدام به خودکشی می‌کنند یا خیلی ساده در وضعیتی هولناک قرار می‌گیرند – طول عمرشان کاهش می‌یابد و سلامتشان آسیب می‌بیند، آنها خواه الکلی می‌شوند یا بیشتر سیگار می‌کشند و شبیه به این – یک جوری سعی می‌کنند تا این واقعیت را قبول کنند.»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *