نهاد سازمان ملل: جمهوری اسلامی باید مجازات اعدام برای روابط دو جنس را لغو کند

یک نهاد سازمان ملل از جمهوری اسلامی خواست تا از روابط همجنسخواهانه جرم زدایی کند و مجازات‌های کیفری شدید از شلاق در ملاء تا احکام اعدام برای این روابط و همچنین برای فعالیت در حوزه دفاع از حقوق اقلیت های جنسی و جنسیتی را اکیدا متوقف سازد.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین  در بخشی از نظر نهایی خود که به تازگی و پس از بررسی دقیق وضیعت حقوق مدنی سیاسی در ایران منتشر کرده نوشته است: “«مسئولین دولتی مکرراً اقلیت‌های جنسی و جنسیتی را بر اساس قوانین مربوط به عفت عمومی مورد آزار و اذیت و بازداشت قرار داده و این افراد را در حین بازداشت تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند».

این کمیته که مسوول نظارت بر میزان پایبندی دولت‌های عضو میثاق بین المللی حقوق مدنی-سیاسی است درباره گزارش‌هایی که نشان می‌دهد افراد گی و لزبین ایرانی تحت فشار قرار گرفته‌اند تا بدون رضایت خودشان تحت عمل جراحی «تغییر جنسیت» قرار گیرند ابراز نگرانی کرده است. 

کمیته به جمهوری اسلامی اعلام کرده که باید هر فردی که صرفاً به دلیل تمایلات جنسی واقعی یا مفروض  یا فعالیت‌های جنسی که با رضایت خود انجام داده در زندان یا بازداشت است را آزاد کند، و مرتکبین خشونت علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی را تحت تعقیب قرار بدهد و در صورت محکومیت، مسببین آن را مطابق با استانداردهای حقوق بشر را به مجازات برساند.

کمیته حقوق بشر سازمان ملل همچنین از صدور حکم اعدام برای ساره صدیقی همدانی و الهام چوبدار و پیگرد قانونی و احکام اعدام مدافعان حقوق بشر است که از اقلیت های جنسی و جنسیتی حمایت می کنند ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس مفاد میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران نیز در آن عضویت دارد، دولت‌های عضو موظفند به حقوق بشر، همچون حق زندگی، حق آزادی و امنیت شخصی، حق عدم تبعیض و اصولی چون اصل عدم آزار و شکنجه و لغو حکم اعدام صرف‌نظر از گرایش جنسی و جنسیتی، مذهب، اتنیک و… پایبند بمانند. 

نظر نهایی کمیته حقوق بشر سازمان ملل در پی جلسه‌ای که اعضای این کمیته در ماه گذشته با نمایندگان جمهوری اسلامی در ژنو داشتند اعلام شده است. در آن جلسه، زهره الهیان، نماینده مجلس  در پاسخ به سوال کمیته در مورد مجازات همجنس‌گرایان و اذیت و آزار جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران مدعی شد اجماع بین‌المللی درباره به رسمیت شناختن همجنسگرایی وجود ندارد و مفاد میثاق بین المللی حقوق مدنی سیاسی شامل حقوق همجنس‌گرایان نمی شود و این موضوع در جمهوری اسلامی هم به‌رسمیت شناخته نشده است.

شش رنگ پیش از این جلسه و در دو مقطع دو گزارش تحقیقی مفصل به کمیته حقوق بشر سازمان ملل تسلیم کرده بود که در بخشی از آن به ادعاهای جمهوری اسلامی نیز پاسخ داده شده بود. 

گزارش های شش رنگ که روی وب سایت سازمان ملل در دسترس است به نقض حقوق اقلیت های جنسی و جنسیتی در ایران، و خشونت علیه معترضان ال جی بی تی در خیزش مردمی ۱۴۰۱ اختصاص داشت. 

گزارش های شش رنگ به استناد تحقیقات میدانی این سازمان به موضوعاتی چون راندن همجنسگرایان به سوی انجام عمل‌های «تغییر جنسیت»، بازداشت و شکنجه افراد به دلیل گرایش جنسی واقعی یا تصور شده، و نیز هویت جنسیتی و همچنین نفرت پراکنی علیه این جامعه اختصاص دارد. شش رنگ در گزارش دوم خود یافته های خود را در زمینه آزار و شکنجه مضاعف علیه معترضان ال‌جی‌بی‌تی+ در جریان خیزش مردمی اخیر با کمیته حقوق بشر سازمان ملل در میان گذاشته است.

ایران از سال ۱۹۷۵ عضو میثاق بین‌المللی سیاسی و مدنی است. میثاق بین‌المللی سیاسی و مدنی پیمانی است که توسط سازمان ملل متحد به عنوان سنگ بنایی برای ترویج و حفاظت از حقوق بنیادین انسانی تصویب شده است و شامل حقوق افراد از همه نوع بشر تنظیم شده است. توصیه‌های ارائه شده توسط این میثاق یک گام مهم در جهت شناخت و حفاظت از حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ در ایران است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *