«فاشیسم جنسیتی»: چگونه آلمان نازی جامعه کوئیر را گام به گام به حاشیه راند؟

با نگاهی به مستند «ال‌دورادو، هرآنچه نازی‌ها ازش متنفر بودند»

 هیتلر چگونه توانست آزادی‌های جمهوری وایمار را بدل به استبداد نازی کند؟

چگونه فاشیسم جنسیتی به قدرت رسید و بسط یافت؟

در پایان جنگ جهانی دوم و پس از سقوط نازی‌ها در آلمان، خیال آدمی می‌گوید که تمامی قوانین تبعیض‌آمیز آن‌ها علیه اقلیت‌ها قاعدتا کنار گذاشته شدند، لابد حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومیتی به‌شکل سابق برگشت و جامعه خوب و خوش در کنار همدیگر زندگی کردند. در واقعیت، بخشی از این قوانین کنار گذاشته شدند اما برخی دیگر باقی ماندند چون درست که ساختار استبدادی سقوط کرده بود، اما جامعه همچنان دست به گریبان آموزه‌های نازی‌ها باقی مانده بود.

 

 

یکی از قوانینی که باقی ماند، «پاراگراف ۱۷۵» بود که نخستین بار در ۱۸۷۱ تحت‌تاثیر آموزه‌های کلیسای کاتولیک به قوانین آلمان اضافه شد و سرانجام در ۱۰ مارس ۱۹۹۴ میلادی از قوانین آلمان کنار گذاشته شد.

نسخه‌های مختلفی از این ماده قانونی وجود دارد اما همه آن‌ها متمرکز بر «جرم‌انگاری رابطه بین دو مرد همجنس» بودند. هرچند در نسخه‌های سخت‌گیرتر آلمان نازی، موارد دیگری مانند کارگری جنسی، آزار جنسی کودکان، یا اینکه «دو مرد در کنار همدیگر خودارضایی کنند حتی اگر همدیگر را لمس هم نکنند» به قانون اضافه شده بود.

در تمامی سال‌هایی که این قانون در آلمان حاکم بود گریبان ۱۴۰هزار نفر را گرفت و آن‌ها را مجازات کرد. آلمان نازی، علاقه‌ای نداشت تا الزاماً این متهمان را به دادگاه ببرد و پس از آنکه صرف اتهام همجنسگرایی به فردی زده شد، آن‌ها را بازداشت و بعضا به کمپ‌های کار اجباری می‌فرستاد تا «مثلث صورتی» را بر سینه لباس زندانشان حمل کنند و علاوه بر آزارهای نازی‌ها، از آزارهای دیگر گروه‌های زندانی هم رنج ببرند.

 

دنیای امروز: آلوده به باورهای نازی‌های آلمان

دهه‌ها بعد از پایان حکومت نازی‌ها در آلمان و در آخرین هفته فصل تابستان ۲۰۲۳ دادگاه عالی آمریکا، قضات این دادگاه بر یک پرونده خیالی رای به نفع فرد محافظه‌کار مذهبی شاکی دادند.

 

یک زن در خیال راه‌اندازی یک مزون عروسی است. می‌گوید ایمیلی از یک فرد همجنس‌گرا دریافت کرده و بعد از لحاظ مذهبی بهش برخورده که برای ازدواج یک زوج همجنس باید کار کند و اگر قبول نکند شاید قوانین عدم تبعیض را نقض کرده باشد.

چند روز پیش از اعلام حکم دادگاه، مشخص شد فردی که شماره تلفنش در پرونده ثبت شده است، همجنس‌گرا نیست. قصد ازدواج هم ندارد، چون ۱۵ سال پیش با زنش تشکیل خانواده است. حتی تعجب کرده که اطلاعاتش در این پرونده است و کسی هم به سراغش نیامده بود تا آنکه یک خبرنگار پیگیر این شد که این فرد را پیدا کند. این داده‌ها تاثیری بر حکم دادگاه عالی آمریکا نداشت.

همزمان با این حکم دادگاه عالی، صدها قانون تازه در ایالت‌های مذهبی محافظه‌کار آمریکا در حال بررسی است تا وضعیت جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+ این کشور، به‌خصوص حقوق افراد ترنس را بدتر کند، خانواده را متلاشی سازد و این افراد را بیشتر از پیش به حاشیه براند.

در دیگر کشورها هم قوانین علیه افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی سخت‌گیرانه‌تر می‌شود. مثلا در ایتالیا، سراغ مدارک شناسایی کودکان خانواده‌های کوییر رفته‌اند تا اسم والدین همجنس را از این مدارک خط بزنند.

یک فرد ترنس در مستند «ال‌دورادو: هرآنچه نازی‌ها ازش متنفر بودند» که نتفیلیکس در ماه ژوئن منتشر کرد، می‌گوید چقدر فضای آلمان پیش از به قدرت رسیدن نازی‌ها، شبیه به امروز آمریکاست. شاید برای همین باشد که همین‌الان گروه‌های مردمی در حال خارج کردن افراد کوئیر و بخصوص افراد ترنس از مکان‌هایی مانند ایالت فلوریدا در آمریکا هستند.

نقل‌قول‌ها و داده‌های این مقاله برگرفته از مستند «ال‌دورادو» است. شاید بخواهید ادامه خواندن این متن را به بعد تماشای این مستند واگذار کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *