کدام کشورها معتقدند جنسیت فراتر از دوگانه‌ی زن و مرد هست؟

در ایران فقط دو جنسیت زن و مرد به رسمیت شناخته می‌شود و در نتیجه‌ی آن افراد نان‌باینری و ترنس مجبور به  انجام «جراحی‌های اجباری تطبیق/تغییر جنسیت» می‌شوند.

فشار بر روی اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ نیز به خاطر همین رژیم دوگانه‌ی جنسیتی است که فقط دو جنسیت زن و مرد را به رسمیت می‌شناسد و آن را تبدیل به امری اجباری می‌کند. نحوه پوشش، نوع برقراری روابط و چهارچوب‌های تحمیل نقش‌های جنسیتی از نمونه ی تاثیرات نظام دوگانه جنسیتی است.

اما کشورهایی هم هستند که به غیر از دوگانه‌ی زن/فمینین (زنانه) و مرد/ماسکولین (مردانه) جنسیت‌های دیگر را نیز به رسمیت می‌شناسند.

با توجه به داده‌های به دست آمده از «جهان ما در داده‌ها»  (Our World In Data)   از چگونگی  شرایط زندگی در جهان که در حال تغییر است می‌گوید کشورهای آرژانتین، استرالیا، بنگلادش، کانادا، شیلی، کلمبیا، ایسلند، هندوستان، مالت، مکزیک، نپال، هلند، نیوزیلند، پاکستان، اروگوئه و آنتارکتیکا (قطب جنوب) جنسیت را تنها محدود به زن و مرد نمی‌دانند.

علاوه بر نمونه‌های مطرح شده، کشورهایی که افراد اینترسکس را نیز به رسمیت می‌شناسند مانند استرالیا، آلمان، کنیا و اسپانیا هستند.

این وضعیت در کشورهایی مانند آمریکا و برزیل با توجه به سیاست ایالت‌های مختلف آن متفاوت است. بعضی از ایالت‌ها در این کشورهای پایبند رژیم دوگانه‌ی جنسیتی و بعضی دیگر بیش از این دو جنسیت را به رسمیت می‌شناسند.

یافته‌های کتاب جنسیت x، تجربه زیست همجنس‌گرایان و افراد ترنسجندر در ایران”، که حاصل تحقیقی سه ساله و مصاحبه عمیق با ۱۰۵ تن از اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی ایرانی در ایران، ترکیه و سایر کشورهاست،  به روشنی نشان می‌دهد که در ایران، برای خلاصی یافتن از معضل وجود افراد دارای هویت جنسیتی و گرایش جنسی متفاوت با گفتمان سرکوبگر موجود و تبدیل آنها به انسان‌های “نرمال” (زن و مرد دگرجنسگرا)، دو راه حل پیش روی آنها گذاشته می‌شود:  یا با پذیرش درمان‌های ترمیمی که غیرانسانی و از مصادیق شکنجه پزشکی است، گرایش جنسی خود به هم‌جنس را معالجه کنند و یا، به عنوان بیمار مبتلا به اختلال هویت جنسیتی، طبقه‌بندی شده و وادار به طی روند «تغییر/تطبیق  جنسیت تحمیلی» می‌شوند.

 

هانسی اؤلکه‌لر جینسیتین قادین/کیشی ایکی‌لیگیندن داها بؤیوک اولدوغونا اینانیرلار؟

 

ایران‌دا تکجه ایکی جینسیت رسیمته تانینیر، قادین و کیشی! بونون نتیجه‌سینده نان‌باینری اؤزللیکله ترنس شخص‌لر زوراکی «جینسیت اویومو/دییشیمی عملیات‌لارینا» مجبور بوراخیلیرلار.

 

ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومونون اوستونده‌کی باسقی دا سادجه ایکی جینسیتی رسمیته تانیماقدان قایناقلانیر. بو سیستم سادجه قادین و کیشینی رسمیته تانییر و اونو بیر زورونلولوق حالینه گتیریر. گئییم طرزی، موناسیبت قورما شکلی و جینسیتی رول‌لار بو ایکیلی سیستمین نتیجه‌لریندن‌دیر.

اما بعضی اؤلکه‌لر قادین/فئمینن (قادینسی) و کیشی/ماسکولن (ارککسی) ایکیلیسیندن باشقا جینسیت‌لری ده رسمیته تانیماقدالار.

«داتالاردا بیزیم دونیامیز» (Our World In Data)، آنلاین علمی بیر درگی‌دیر کی تجروبی آراشدیرمالار و معلومات‌لار وئررک دونیادا یاشاماق طرزینین نئجه دییشدیگینی گؤستریر. بو درگینین وئردیگی معلوماتا گؤره کشورهای آرژانتین، استرالیا، بنگلادش، کانادا، شیلی، کلمبیا، ایسلند، هندوستان، مالت، مکزیک، نپال، هلند، نیوزیلند، پاکستان، اروگوئه و آنتارکتیکا (جنوب قطبی) اؤلکه‌لری جینسیتی سادجه کیشی و ارکک‌ده محدودلاشدیرمیرلار.

آدی گئدن اؤلکه‌لره علاوه اولاراق، استرالیا، آلمان، کنیا و اسپانیا اؤلکه‌لری اینترسکس شخص‌لری ده رسمیته تانیماقدادیر.

آمریکا و برزیل اؤلکه‌لرینده بو وضعیت فرقیلی ایالت‌لرین سیاستلرینه گؤره دییشیر. بعضی ایالت‌لر سادجه ایکی جینسیتی بعضی‌لری ده ایکی جینسیتدن داها چوخونو رسمیته تانیماقدالار.

جینسیت x کیتابی‌نین -ایران‌دا ترنسجندرلر و ائشجینسل‌لرین یاشام تجروبه‌لری- ۳ ایل‌لیک بیر آراشدیرما و ایران، تورکیه و باشقا اؤلکه‌لرده ۱۰۵ جینسی آزینلیق توپلومونون عضوو ایله درینلمه‌سینه موصاحیبه نتیجه‌سینده الده ائتدیگی معلومات‌لار، آچیق بیر شکیلده ایران‌ین باسقیجی سیستمینده فرقیلی جینسی یؤنلیم و جینسیتی کیملیگه صاحیب اولان شخص‌لردن قورتارماق و اونلاری «نرمال» (هتروسکوسال قادین و یا کیشی) بیر شخصه چئوریمک اوچون ایکی یول وار: بیرینجیسی دییشدیریجی و دوزلتیجی تداوی‌لر ایله کی قئیری‌اینسانی و طیبی ایشکنجه ساییلماقدا، جینسی یؤنلیم‌لرینی تداوی ائتمک، ایکینجیسی جینسیتی کیملیک پوزقونلوغو اولاراق «زوراکی جینسیت دییشیمی» عملیاتی زوروندا بوراخیلماق!

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *