میریام مارگولیس: “من هرگز از همجنس گرا بودن شرمنده نبودم”

در نسخه ماه جولای مجله ووگ بریتانیا «British Vogue» میریام مارگولیس به همراه دیگر پیشگامان جامعه ال‌جی‌بی‌تی+، از جمله شوتی گتوا  «Ncuti Gatwa» و اما زیادآرسی «Emma D’Arcy» حضور دارد.

میریام ۸۲ ساله برای اولین بار روی جلد ووگ بریتانیا ظاهر شده است و می‌گوید:”هرگز از همجنس‌گرا بودن شرمنده نبودم.”

در ادامه خلاصه‌ای از ترجمه مصاحبه او با مجله ووگ را بخوانید:

«میریام  در یک خانواده یهودی در آکسفورد بزرگ شد. پدرش پزشک و مادرش، در حوزه املاک و مستغلات فعال بودند. او از اولین خاطراتی که از مادرش دارد این است که مادرش کارهای خانه را برهنه انجام می‌داد. 

می‌گوید:« آیا ریشه رفتارهای بی پروایم به مادرم بر می‌گردد؟ فکر می‌کنم احتمالاً، چراکه  بابا عمیقاً پیرو آداب و رسوم بود چیزی که من هرگز آن را نخواستم.»

میریام  در حین تحصیل در کمبریج به گروه‌های مختلف تئاتری پیوست و دوران شکل‌گیری خودش را در آن سالها توصیف می‌کند و تصمیم می‌گیرد به عنوان یک لزبین آشکارسازی کند. 

«سال ۱۹۹۶ همجنس‌گرایی غیرقانونی بود هرچند قانون خاصی برای جرم‌انگاری همجنسگرایی وجود نداشت اما، لزبین بودن همچنان یک تابوی اجتماعی بود. می‌دانستم که این جرم نیست زیرا این من بودم و من نمی‌توانستم جنایتکار باشم.»

 واکنش والدینش اما دردناک بود. مادرش او را به تورات قسم داد که دیگر با هیچ زنی رابطه جنسی نداشته باشد و چند ماه بعد دچار سکته مغزی شدید شد و پدرش هیچ‌وقت گرایش جنسی او را نپذیرفت.

میریام می‌گوید:«هنوز از آشکارسازی در مقابل آنها پشیمانم. چون به آنها صدمه زد و من نمی‌خواهم به کسی صدمه بزنم. اما این تجربیات هرگز مانع از عشق ورزیدنم به آنها نشد.»

بعد از فارغ‌التحصیلی در نقش‌‌های کوچکی بازی کرد تا اینکه بالاخره برای یک درام رادیویی در بی‌بی‌سی انتخاب شد و آنجا بود که با شریک زندگی‌اش هدر آشنا شد و آن‌هاتا به امروز، ۵۴ سال است که با هم زندگی می‌کنند

 

«دوست دارم جوانان بی‌پروا را در حال لذت بردن از زندگی ببینم و بنظرم همجنس‌گرایان بسیار خوش‌شانس هستند، چون ما تابع سنت‌ها نیستیم، ما یک جامعه هستیم. ما هنرمندان خوبی هستیم، نوازندگان خوبی هستیم و من همجنس‌گرا بودن را دوست دارم و من نمی‌خواهم به هیچ دلیلی یک دگرجنس‌گرا باشم»

.I like being gay. I wouldn’t want to be straight for anything.

او از صریح صحبت کردن در مورد موضوعاتی که دیگران به آن میخندند  لذت می‌برد: سکس (خاطرات او مملو از فرارهای اوست)، پول، برهنگی، غوغاهای درون خودش.

«اگر از همانی که هستی نمیترسی، در موقعیت قوی قرار داری چرا که همه ما در درون‌مان احساس ناامنی و آشفتگی می‌کنیم. مردم خیلی وقت ها می‌ترسند و کاری که من سعی کرده ام همیشه انجام بدم این بوده که مردم احساس آرامش بیشتری بکنند و نسبت به خودشان احساس خوبی داشته باشند در واقع  سعی کنم کمی از درد آنها بکاهم.»

من یاد گرفته‌ام  که در مورد ظاهرم با خودم مهربان‌تر باشم اگرچه هنوز هم باعث رنج و ناراحتی‌ام است اما من چهره ام را دوست دارم و فکر می‌کنم چهره‌ام مهربان، گرم، باز و خندان است. اما از بدنم متنفرم  از سینه‌های بزرگم متنفرم و شکم آویزانی دارم، پاهای کوچک و پیچ خورده‌ای دارم و از این بابت خوشحال نیستم اما تلاش کردم  بهترین کاری را که می‌توانم انجام بدم و از آن بهترین استفاده را بکنم»

این بازیگر سری فیلم‌های هری پاتر تغییرات اجتماعی خوب و بد بزرگی را در طول زندگی خود تجربه کرده است. 

در بحران  تاریک اچ‌آی‌وی، او ۳۴ نفر از دوستانش را از دست داد. «یک روز آن ها را شمردم،چون افراد زیادی مرده بودن و خیلی از آنها مثل بسیاری دیگر از زنان همجنسگرا در آن زمان، پسرانی زیبا، با استعداد و بامزه بودند. احساس می کردم باید کاری بکنم. عضو خیریه Project Angel Food شدم و به کسانی که خیلی بیمار بودند و نمی‌توانستند از خانه بیرون بیایند غذا می‌دادم.

من اسم آنها را نمی‌دانستم. فقط آدرس را می‌شناختم و صورت‌های کوچکی که از پنجره  بیرون را نگاه می‌کردند… خیلی بد بود…:»

این روزها باز هم نگران جامعه ال‌جی‌بی‌تی انگلیس است «در حال حاضر امید زیادی ندارم و نمیتونم باور کنم که مردم واقعاً با فرستادن پناهجویان به رواندا موافق باشند. چه اتفاقی برای مردم افتاده که می‌توانند فکر کنند که این یک راه حل قانونی است.» 

او هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارد. ضبط کتاب‌های دیکنز و ساخت یک مستند درباره اسرائیل و فلسطین.

 کتاب ای مریم! داستانهایی از یک زندگی خارق‌العاده نوشته میریام مارگولیس در ۱۴ سپتامبر۲۰۲۳ منتشر خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *