حبس، ممنوع‌الخروجی و جریمه‌ی نقدی برای رها آجودانی، فعال مدنی ترنس

رها آجودانی فعال مدنی ترنس که  آذر ماه ۱۴۰۱ دستگیر شده بود در شعبه‌ی ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم به حبس، ممنوع‌الخروجی و جریمه‌ی نقدی محکوم شد که حبس این فعال مدنی به دلیل آنچه که آن را «شرایط حساس» می‌خوانند به جزای نقدی تبدیل شد.

از جمله اتهامات رها آجودانی، زن ترنس ۱۹ ساله، «دعوت مردم به کشت و کشتار یکدیگر به قصد برهم زدن امنیت ملی» عنوان شده است. از دیگر اتهامات او «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به مقدسات» ذکر شده است.

منبع آگاه نزدیک به رها آجودانی در تماس با شش‌رنگ،  عنوان می کند، رها مجبور به تحمل  ۳۱ روز انفرادی و شکنجه‌ و فشارهای روحی و روانی شده است. به او گفته شه به دلیل شرایط زیستی‌اش (ترنس بود) حکمش را به جریمه نقدی تقلیل داده‌اند.

اقلیت‌های جنسی و جنسیتی به خصوص در خیزش انقلابی ژینا امینی نقش فعالی در داخل و خارج از ایران داشته‌اند. این حضور فعال تاثیرات مثبت بسیاری بر نگرش مردم به جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ و طرح مطالبات و حقوق آن‌ها داشت که پیش از این انکار و یا نادیده گرفته می‌شد. اگرچه جمهوری اسلامی باز هم با توسل بر همجنسگراهراسی و ترنس‌هراسی نهادینه کرده در جامعه سعی در پیش‌برد گفتمان نفرت علیه اعضای این جامعه دارد اما به نظر می‌رسد حضور گسترده‌ی اقلیت‌های جنسی و جنسیتی به خصوص در اعتراضات اخیر و مشارکت آن‌ها در تعیین سرنوشت آینده‌ی ایران این امر را حداقل به شکل گذشته ممکن نخواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *