صدور حکم به رسمیت شناختن ازدواج زوج‌های همجنس توسط دادگاه عالی نپال

دادگاه عالی نپال دستور موقتی را صادر کرده است که امکان ثبت ازدواج زوج‌های همجنس را فراهم می کند، اقدامی که به عنوان “گامی مهم در جهت برابری ازدواج” در این کشور توصیف شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس (AP) این دستور موقت از سوی دادگاه عالی روز چهارشنبه (۲۴ ژوئن) صادر شد و از دولت خواست تا سازوکار ثبت ازدواج جداگانه‌ای برای زوج‌های همجنس در این کشور ایجاد کند.

در حالی که ازدواج زوج‌های همجنس هنوز به طور کامل در نپال قانونی نیست، کنشگران این حوزه  معتقدند که این اقدام برای زوج‌های همجنس و افراد «جنسیت سوم» «بسیار مهم» است. افراد “جنسیت سوم” از سال ۲۰۰۷ در نپال به طور رسمی به رسمیت شناخته شده‌اند و می توانند جنسیت خود را در مدارک هویتی ذکر کنند. این جنسیت از سال ۲۰۲۱ در سرشماری نپال گنجانده شده است.

سونیل بابو پنت (Sunil Babu Pant)، فعال حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ و نماینده سابق پارلمان نپال گفت:  «این یک پیشرفت بسیار مهم است، زیرا زوج‌های همجنس و افراد با جنسیت سوم و شرکای آنها می‌توانند ازدواج خود را ثبت کنند. آنها از حقوقی مشابه با زوج‌های دگرجنسگرا برخوردار خواهند بود.

این موفقیت حاصل تلاش بی‌وقفه‌ی کنشگران این حوزه، نهادهای بین‌المللی فعال در حوزه حقوق بشر و همچنین همراهی و پشتیبانی برخی سیاست‌مداران و مردم نپال است. همبستگی و همراهی در احترام به حقوق گروه‌های تحت ستم در مسیر مبارزه برای آزادی ارمغان آور موفقیت‌های این چنین است.

ما نیز این موفقیت جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ نپال را گرامی می‌داریم و امیدواریم جامعه ایران همقدم با ما اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی+  با مشاهده‌ی پیشرفت کشورهای مختلف در احترام به کرامت انسانی و به رسمیت شناختن تفاوت‌ها قدم‌های موثری در احقاق حقوق اقلیت های جنسی و جنسیتی در ایران بردارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *