برگزاری پرشور۲۱مین رژه‌ی افتخار استانبول علی‌رغم ممنوعیت‌ها؛ بورداییم آشکیم!

رژه‌ی افتخار در ترکیه علی‌رغم مداخله‌ی خشونت‌آمیز پلیس بسیاری از شهرهای ترکیه از جمله استانبول، ازمیر، مرسین، یالووا و آنکارا برگزار شد.

 

از نظر قانونی مانعی برای برگزاری رژه افتخار وجود ندارد اما پلیس ترکیه با بستن مسیرهای منتهی به میدان تقسیم استانبول (محل تجمع میتینگ‌های اعتراضی) سعی در جلوگیری از ادامه برگزاری این مراسم داشت. برگزار کنندگان و شرکت ‌کنندگان اما با این وجود افتتاحیه و راهپیمایی پر شوری را رقم زدند.

 شرکت‌کنندگان بعد از خواندن بیانیه در نیشان‌تاشی شروع به راهپیمایی در خیابان‌های استانبول کردند. همچنین منطقه‌ی آل‌سانجاق و کوردون شهر ازمیر نیز میزبان شرکت‌کنندگان در رژه‌ی افتخار ال‌جی‌بی‌تی+ بود که با مداخله‌ی پلیس که سعی داشت مانع از برافراشتن پرچم اشخاص ترنس و پرچم‌های رنگین‌کمانی شود، همراه بود.

 اما علی‌رغم همه‌ی مداخله‌های پلیس پرچم رنگین‌کمانی در خیابان‌های ترکیه از جمله قلعه‌ی تاریخی قالاتای استانبول برافراشته شد که بازتاب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی داشت.

حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی ترکیه یکی از اصلی‌ترین شعارهای انتخاباتی و از موضوعاتی بود که بین دو نامزد اصلی انتخابات ۲۰۲۳ این کشور مطرح بود. پیروزی«آ.ک‌.پ» (حزب دست راستی و اسلام‌گرای ترکیه) در انتخابات اخیر این کشور وضعیت را برای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ این کشور سخت‌تر کرده است. اما با این وجود، فعالین و اعضای این جامعه با برگزاری رژه‌ی افتخار بر مطالبات خود پافشاری و در مقابل سرکوب‌ها مقاومت می‌کنند.

 

۲۱جی ایستانبول اونور یئرییشی بوتون یاساقلارا رغمن گرچکلشدی؛ بورداییم آشکیم! 

 

تورکیه‌ده اونور یئرییشی پلیس شیددت و باسقیسی‌نا رغمن تورکیه‌نین بیر چوخ شهرینده او جمله‌دن ایستانبول، ایزمیر، مرسین، یالووا و آنکارادا گرچکلشدی.

 

 

تورکیه پولیسی هئچ بیر قانونی یاساق اولمادیغینا رغمن تقسیم میدانینا (پروتستولارین گرچکلشدیگی میدان) گئدن یول‌لاری باغلاییب، یئرییشین گرچکلشمه‌سینه مانع اولماغا چالیشدی، اما بوتون بو مانع‌لره رغمن اونور یئرییشی ایستانبولون شیشلی‌سینده احتیراسلی بیر شکیلده گرچکلشدی. قاتیلان‌لار نیشان‌تاشی‌دا بیان‌نامه‌نی اوخودوقدان سونرا ایستانبولون خیابان‌لاریندا یئریمه‌یه باشلادیلار.

همچنین ایزمیرین آل‌سانجاق و کوردون شهری ده پراید یئرییشینین گرچکلشدیگی یئرلریدن بیری ایدی. بو یئرییش ایزمیرده ده پلیسین ترنس شخص‌لرین بایراغی و گؤی‌قورشاغی بایراغینی قالدیریلماسینا مانع اولماسی ایله بیرلیکده ایدی. اما پولوسین بوتون موداخیله‌لرینه رغمن گؤی‌قورشاغی بایراغی تورکیه‌نین خیابان‌لاریندا او جمله‌دن معروف تاریخی قالاتا قلعه‌سینده دالقالاندیریلدی کی سوسیال شبکه‌لرده چوخلو تپگی‌یه سبب اولدو.

حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی تورکیه یکی از اصلی‌ترین شعارهای انتخاباتی و از موضوعاتی بود که بین دو نامزد اصلی انتخابات ۲۰۲۳ این کشور مطرح بود. پیروزوی آک‌پ (حزب دست راستی و اسلام‌گرای تورکیه) در انتخابات اخیر این کشور وضعیت را برای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ این کشور سخت‌تر کرده است. اما علارغم آن فعالین و اعضای این جامعه با برگزاری رژه‌ی افتخار بر مطالبات خود پافشاری می‌کنند.    

 جینسی و جینسیتی آزینلیق‌لارین حقوقو تورکیه‌نین ۲۰۲۳ جمهورباشقانی سئچیملرینده ایکی أساس سئچکی نامزدینین سلوقانلاری و اورتایا قویدوقلاری قونولاردان ایدی. آک‌پ‌نین (ساغ و ایسلامجی پارتی) بو سئچیم‌لرده قازانماسی وضعیتی ل‌گ‌ب‌ت+ توپلومونا داها دا چتینلشدیریب. اما هر شئیه رغمن بو توپلومون عضولری و آکیتیوست‌لری اونور یئرییشینی گرچکلشدیررک ایستک‌لری و طلب‌لری اوستونده جیدیتله دوروب باسقی‌لارا قارشی دیرنمکده‌لر.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *