اصطلاح *FLINTA چیست و چه استفاده ای دارد؟

*FLINTA (فلینتا) در زبان آلمانی اصطلاحی‌ست برای اشاره جمعی  به زنان*، افراد لزبین,، ، نان باینری، افراد ترنس و بدون جنسیت.

علامت ستاره * در انتهای این اختصار برای شامل کردن تمام افرادی است که با عناوین  ذکر شده خود را شناسایی نمی‌کنند، اما به دلیل جنسیت خود مورد تبعیض قرار می گیرند. در کل می‌توان گفت این اختصار برای همه کسانی که خود را مرد سیسجندر(همان‌جنسیتی) هویت‌یابی نمی‌کنند، استفاده می‌شود.

ریشه‌ اصلی این اصطلاح از فضاهای فمینیستی در دهه ۷۰ در آلمان غربی و برلین غربی پدیدار شد و در طول دهه ۸۰ و ۹۰ به شدت گسترش یافت. مفهوم کلی از این اصطلاح ایجاد فضایی دور از ساختار‌های مردسالارانه بود. 

در تاریخ جنبش‌های فمینیستی، ایجاد فضاهای مختص به افرادی که دسترسی به امکانات و فرصت ها به واسطه‌ی سلطه و قدرت مردانه محروم بودند، روشی برای مبارزه است. به عنوان مثال زنانی که از امکاناتی که نزد مردان بود محروم بودند مثل سال‌هایی که  زنان از تحصیل در رشته‌های حقوق، پزشکی و….محروم بودند.

این روزها نیز افراد جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+ با محرومیت، محدودیت و خشونت و تبعیض توسط دگرجنسگرایان سیسجندر مواجه می‌شوند و یکی از اصلی‌ترین این تبعیض به محرومیت از تحصیل به زبان مادری برمی‌گردد. یکی از مهم‌‌ترین تبعیضاتی که علیه اقلیت‌های اتنیکی صورت می‌گیرد.

اعمال محدودیت‌، محرومیت،  تبعیض‌ و  حذف گروه‌های به حاشیه رانده شده و در اقلیت  سبب می‌شود تا  فضایی برای خود ایجاد کنند و از این فضا در برابر سلطه‌جویی و قدرت‌طلبی محافظت کنند. 

امروزه بعد از سال‌ها تلاش جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+ برای پیشبرد مبارزه خود، شاهد این هستیم که جامعه دگرجنسگرا  با طرح  سوال «چرا خود را از ما جدا می‌کنید؟» سعی در تحت فشار قرار دادن ما دارند، غافل از اینکه این دیوار از سوی این جامعه با جرم انگاری، تبعیض و تهدید و خشونت بین ما کشیده شده بود. و  امروزه شرایط جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو در بسیاری از کشورها نسبت به نیم قرن گذشته، به دلیل مبارزات این جامعه، تلاش‌های سازمان‌های حقوق بشری و پیگیری نهادهای بین‌المللی و همراهی حامیان  بهبود پیدا کرده است. 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *