نشست کمیسیون حقوق بشر پارلمان آلمان پیرامون موضوع ال‌جی‌بی‌تی+ با گزارشی از وضعیت جامعه ال‌جی‌بی‌تی در ایران

روز چهارشنبه ۲۴ می، کمیسیون ویژه حقوق بشر پارلمان آلمان، در برلین با حضور فعالین و نمایندگان سازمان های فعال در زمینه حقوق جامعه ال جی‌بی تی به بررسی شرایط اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در سطح جهانی پرداخته و برای بهتر شدن این شرایط بحث و به ارائه پیشنهاداتی به دولت آلمان پرداختند.

در این جلسه، فیلیپ براون، عضو هیئت مدیره انجمن لزبین‌ها و گی‌های آلمان (LSVD) و کنشگر همجنسگرا، سارا کورت، مدیر پروژه حقوق بشر جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌آی انجمن هیرشفیلد، جولیا اهرت، مدیر سازمان ایلگای جهانی، فابیان گریشکات، کارشناس سیاسی و فعال کوییر، مایکل توماسوو، اکتیویست روس و فعال در زمینه حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی در روسیه و از اعضای انجمن لزبین ها و گی های آلمان (LSVD)، الکساندر فوگت، مسئول پارلمانی اتحادیه لزبین ها و گی‌ها (LSU) و دیوید برگر از اعضای حزب دست راستی آلمان( AFD) در این جلسه به ایراد سخنرانی و پاسخ به سوالات نمایندگان پارلمان و همچنین ارائه پیشنهاداتی جهت بهتر شدن اوضاع جامعه جهانی اقلیت های جنسی و جنسیتی پرداختند.

برخی از اعضای شش‌رنگ نیز در کنار کنشگران دیگر و اعضای ایلگای جهانی از ناظران این جلسه بودند. 

سخنرانان به تلاش برای ممنوعیت درمان اصلاحی در سطح جهانی، ارتقا وضعیت سلامت و بیمه به صورت ویه برای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+، تخصیص ویزای انسان دوستانه از سوی آلمان و کشورهای اتحادیه اروپا برای افراد کوییر تحت خطر در کشورهایی که جرم انگاری وجود دارد، اختصاص بودجه برای پروژه های کمک و آگاهی رسانی در مورد حقوق این جامعه، تسهیل پروسه پذیرش پناهندگی در آلمان و همچنین تسریع انتقال افراد ال‌جی‌بی‌تی ساکن افغانستان اشاره کردند. کارشناس عضو حزب دست راستی آلترناتیو برای آلمان (AFD) اما با به سخره گرفتن عبارات متفاوت برای توصیف جامعه ال‌جی‌بی‌تی، تاثیر خودهویت‌یابی افراد کوییر را بر روی کودکان و نوجوانان امری منفی تلقی کرده و با سودجویی از جنبش زنان به حقوق زنان ترنس یکه تازی کرد. او که تحصیلات خود را در واتیکان به پایان رسانده و در رشته خداشناسی دارای دکترا بود به انکار شکنجه همجنسگرایان توسط کلیسا پرداخت و از حضار خواست تا به مشکلات «ترنس‌ها و همجنسگرایان واقعی» بپردازند.

خوشخبتانه اظهارات پوپولیستی این فرد باعث تزلزل جلسه نشده وبا تذکر مدیر جلسه و نمایندگان پارلمان آلمان برای حفظ احترام جمع و فعالین حاضر جلسه ادامه پیدا کرد.

فیلیپ براون که در همراهی با شش رنگ بخش ایران سخنرانی خود را تنظیم کرده بود، در سخنرانی خود به جرم‌انگاری حول جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ در ایران و در کشورهای مختلف به صورت ویژه تاکید کرده و تلاش جامعه جهانی برای جرم‌زدایی را برای رفع تبعیض الزامی دانست. فیلیپ با نام بردن از جنبش انقلابی زن، زندگی، آزادی، از مقاومت جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی با اشاره به گزارش‌های شش‌رنگ‌ گفته و سخنرانی خود را با سر دادن این شعار به پایان رساند.

در ادامه متن ضمیمه فیلیپ براون در مورد ایران را می‌خوانید:

دربارهٔ ایران:

کشته شدن مهسا ژینا امینی به دست پلیس امنیت اخلاقی (گشت ارشاد) ایران در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) سبب بروز اعتراضات سراسری در ایران شد. این اعتراضات مردمی، توسط نیروهای امنیتی رژیم حاکم، با خشونت بسیار زیادی سرکوب شدند. تاکنون، دست کم ۵۰۰ نفر کشته شده که در میان آن‌ها ۷۱ کودک نیز وجود دارد. هزاران نفر زخمی شده، از جمله تعدادی که به دلیل شلیک مستقیم گلولهٔ نیروهای امنیتی بینایی چشم‌های خود را از دست داده‌اند. در این اعتراضات بیش از ۲۰۰۰۰ نفر نیز بازداشت شده‌اند. با وجود سرکوب شدید و گستردهٔ اعتراضات، این بار این صدای جوامع اقلیت و گروه‌های تحت ستم بود که به گوش می‌رسید. یکی از بزرگ‌ترین گروه‌هایی که از جامعهٔ اقلیت و تحت ستم، صدای خود را به همگان رسانید، جامعهٔ کوییر ایران بود. به این طریق، صدا، خواسته و مشکلات و مسائل این گروه به گوش رسید و توجه و حمایت فراوانی را در پی داشت. به عنوان مثال دیوارنویسی‌ها در مراکز دانشگاهی به منظور تبدیل آن مکان به فضای امن‌تری برای افراد کوییر.

 در خارج از ایران، افراد کوییر ایرانی با پیوند به یکدیگر و دست به دست هم تمام تلاش خود را برای رساندن صدای خود و هموطنان کوییر خود در داخل ایران کردند. از جمله مهم‌ترین این تلاش‌ها می‌توان به برگزاری سخنرانی‌های متعدد با موضوع ال‌جی‌بی‌تی+ تا دیدار با چهره‌های مطرح و بین‌المللی مانند بازیگران و بازیکنان و کنشگران اشاره کرد که هدف اصلی تمامی‌شان بیشتر دیده شدن جامعهٔ کوییر ایران بود. شجاعت جامعهٔ کوییر برای آشکارسازی خود و دیده شدن هرچه بیشتر، نیروی محرک و انگیزه‌ای برای بسیاری شد تا از هویت جنسی خود آزادانه سخن به میان آورند، حتی کسانی که در محیط خانوادگی باید هویت جنسی خود را پنهان یا کتمان می‌کردند. مواردی وجود داشت که جوانان شجاع کوییر ایرانی پرچم رنگین کمان را در ملاعام به دست می‌گرفتند، در جامعه و در فضای باز یکدیگر را می‌بوسیدند، یا با استفاده از اسپری، دیوارنوشته‌های حمایتی بر روی دیوارها به جای می‌گذاشتند. این شجاعت و فعالیت‌های مدنی جامعهٔ کوییر ایران، از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران، قابل انکار و نادیده گرفتن نبود. نفرت‌پراکنی سیستماتیک علیه جامعهٔ ال‌جی‌بی‌تی+ اقدامی واکنشی در مقابل دیده شدن هر چه بیشتر جامعهٔ کوییر بود. این اقدامات، خصوصاً زمانی که پای رژیم جمهوری اسلامی در میان است، بسیار خطرناک است. در کشوری که روابط همجنسگرایانه جرم‌انگاری می‌شود و مجازاتی از شلاق تا اعدام (ماده ۲۳۳-۲۴۰) را در پی دارد، آشکارسازی و دیده شدن به عنوان فرد کوییر می‌تواند مجازات سنگینی را در پی داشته باشد. جدا از وضعیت قانون، جامعهٔ ایران نیز در این خصوص چندان به افراد کوییر روی خوش نشان نمی‌دهد؛ آزار و اذیت، ترد کردن از جامعه، ازدواج اجباری و قتل‌های ناموسی، از جمعه تجربیات تلخی هستند که متاسفانه افراد کوییر ممکن است از در زمان حیات خود در ایران آن‌ها را تجربه کنند. اگرچه در اعتراضات اخیر جامعهٔ کوییر ایرانی به طور آشکارا دیده شد، اما نفرت پراکنی و خشونت همچنان همه‌گیر است، خصوصاً توسط سران نظام که از آن برای تحت تبعیض قرار دادن هر چه بیشتر جامعهٔ کوییر استفاده می‌کنند. در رسانه‌های تحت نظارت حکومت از تعبیراتی چون «بی‌اخلاق و فاسد» «حیوان و غیرانسان» «بیمار و مریض» برای افراد کوییر استفاده می‌شود. به علاوه، به افراد کوییر اتهام همدستی با دولت‌های استعمارگر غربی و ضدانقلابی زده می‌شود. این اظهارات بین سپتامبر ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳ تکرار شدند. نفرت پراکنی علیه جامعهٔ کوییر زمانی اوج گرفت که این جامعه در ردیف اول اعتراضات نقش مهمی ایفا می‌کردند. گسترش بیش از پیش نفرت پراکنی به طور مستقیم بر سلامت ذهن و روان افراد کوییر ایران تاثیر سو داشته است. این جامعهٔ محروم و در اقلیت، تجربهٔ دردآور خشونت خانگی و اجتماعی، نفرت‌پراکنی و آزار و اذیت، تعصبات و تردشدگی را بیش از هر زمان دیگری درک می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *