هفته‌ی جهانی افراد دارای معلولیت و چند پیشنهاد برای حمایت از افراد دارای معلولیت متعلق به جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+

۱۰-۱۷ می از سال ۱۹۹۲ توسط سازمان ملل هفته‌ی جهانی افراد دارای معلولیت نام‌گذاری شده است. هفته‌ای که در آن کمتر به حضور افراد دارای معلولیت جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ اشاره می‌شود. 

جامعه دگرجنسگرامحور که فقط دو جنس زن و مرد را به رسمیت می‌شناسد، همانطور که افراد دگرجنسگرا و  غیرترنس را بدون معلولیت فرض می‌کند، و گرایش جنسی افراد دارای معلولیت را نیز دگرجنسگرا یا در بیشتر موارد بدون رفتار یا تمایل جنسی به عنوان پیش فرض در نظر می‌گیرد. از این رو افراد دارای معلولیت که به جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ تعلق دارند را نادیده می‌گیرد.

در هفته‌ی افراد دارای معلولیت می‌توان تقاطع تبعیض‌ براساس گرایش جنسی و جنسیتی و تبعیض بر اساس معلولیت را به وضوح دید. هفته‌ای که در آن هم معلولیت و هم ال‌جی‌بی‌تی+ بودن به شکل همزمان هم نادیده گرفته می‌شود و هم وسیله‌ی تبعیض و سرکوب.  

اما برای حمایت از اعضای دارای معلولیت جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ چه کارهایی می‌توان انجام داد:

۱. برای دسترسی آن‌ها به خدمات مبارزه کنید

جامعه به خصوص فضاهای شهری برای افراد غیرمعلول طراحی شده است. افراد دارای معلولیت به دلیل نیازهای خاص خود امکان شرکت در بسیاری از نشست‌ها، مراسم‌ها و برنامه‌ها را ندارند. برنامه‌ها، ‌نشست‌ها و مراسم‌های خود به خصوص در حوزه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ را طوری برنامه‌ریزی کنید که آن‌ها هم امکان شرکت داشته باشند.

۲.  زبان همه‌شمول

 افراد نیازمند احتیاج‌های خاص را طوری که دوست دارند خطاب کنید. از آن‌ها بپرسید، دوست دارند چگونه صدایشان بزنید یا چطور با آن‌ها رفتار کنید و سپس به انتخابشان احترام بگذارید. همانطور که باید به انتخاب افراد ال‌جی‌بی‌تی+ در این زمینه احترام بگذارید.

۳. یاد بگیرید 

صرفا برای برطرف شدن حس کنجکاوی از آن‌ها سوال‌هایی که باعث ناراحتی‌شان می‌شود نپرسید. به جای سوال پرسیدن مطالعه کنید و یاد بگیرید.

۴. با تبعیض مقابله کنید.

 افراد دارای معلولیت در صورتی که جز جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ هم باشند تحت تبعیض مضاعف و سیستماتیک قرار می‌گیرند. اشخاص دارای معلولیت متعلق به جامعه‌ی اقلیت‌های جنسی و جنسیتی نه تنها از سوی جامعه بلکه بعضا از سوی خود جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ هم مورد تبعیض قرار می‌گیرند. وظیفه‌ی ما مقابله با همه‌ی اشکال تبعیض در همه‌ی ابعاد آن است.

۵. به تجربیات متفاوت احترام بگذارید

تجربه‌ی هر شخص می‌تواند متفاوت باشد. فراموش نکنید که هر شخص دارای معلولیت متعلق به جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ یک شخص است. به همه‌ی تجربه‌ها گوش کنید ولی حکم کلی ندهید.

۶. از فرضیه‌پردازی بپرهیزید

همانطور که نمی‌توان در مورد گرایش جنسی و یا هویت جنسیتی شخصی فرضیه داد در مورد داشتم یا نداشتم معلولیت  نیز نمی‌توان فرضیه‌پردازی کرد. خیلی از انسان‌ها ممکن است دارای معلولیت‌های پنهان باشند. قضاوت نکنید.

۷. رازداری

اگر شخصی در مورد معلولیتش با شما صحبت کرد در صورت عدم رضایت او با کسی در این مورد صحبت نکنید. همانطور که حق ندارید گرایش جنسی و هویت جنسی کسی را بازگو کنید حق ندارید در صورت عدم رضایت شخص معلولیت اشخاص را نیز علنی کنید.

۸. از اعضای دارای معلولیت جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ و سازمان‌ها و فعالین این حوزه حمایت کنید.

شش‌رنگ با دیدی متقاطع از افراد دارای معلولیت به خصوص اشخاص دارای معلولیت متعلق به جامعه‌ی اقلیت‌های جنسی و جنسیتی حمایت می‌کند و سعی در ایجاد محیطی امن برای این اشخاص دارد. ما بر تبعیض و متقاطعی که متوجه این اشخاص است واقفیم و همه‌ی تلاشمان را برای بهبود این شرایط انجام خواهیم داد.

  

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *