همبسته با کارگران، همراه با اقلیت‌های جنسی و جنسیتی (بیانیه‌ی شش‌رنگ به مناسبت ۱ ماه می)

امسال در حالی به ۱ می (۱۱ اردیبهشت)، روز همبستگی و مبارزه‌ی کارگران سراسر جهان قدم می‌گذاریم که در پی کشته شدن ژینا (مهسا) امینی شعار «ژن، ژیان، آزادی» در سراسر ایران و جهان فصلی نو از مبارزات آزادی بخش را رقم زد. سیستم مردسالار/ سرمایه‌دار این بار زنان، کارگران، اقلیت‌های جنسی و جنسیتی، اتنیکی و دینی را همبسته و متحد زیر چتر «زن، زندگی، آزادی» یافت و تمام تلاش خود را برای سرکوب اعتراضات خیابانی و اعتصابات و تحرکات کارگران، کارمندان و معلمان به کار برد.  خیزشی که مهمترین ویژگی‌ آن، مطالبات چند لایه و همبستگی بی‌سابقه مخالفین در مبارزه برای سرنگونی این رژیم بود.

پیوستگی و هم‌سنگری اعضای جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در کنار کارگران و سایر معترضین در انقلاب ژینا، یکی از نقاط عطف این انقلاب بود. پیوند شعار «زن، زندگی،‌ آزادی» با «نان، کار، آزادی»، حضور آشکار جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ در این خیزش سراسری و طرح مطالبات و حقوق این جامعه در داخل و خارج از ایران و به ویژه در “منشور مطالبات حداقلی”، نشان از پذیرش این جامعه حداقل از سوی بخشی از مخالفان این رژیم به جای انکار و سرکوب آنها دارد؛ اگرچه مسیر طولانی و نیازمند مبارزه‌ی مستمر است.

پیوند انقلاب ژینا با انقلاب کارگران و درهم‌تنیدگی مطالبات زنان با مطالبات اقلیت‌های جنسی و جنسیتی نشان داد ستون‌های بقای سرمایه‌داری و مردسالاری نه به عنوان سیستم‌هایی جداگانه بلکه به عنوان بخش‌هایی از یک سیستم واحد، حلقه‌های زنجیر اسارت و سرکوب را تشکیل می‌دهند.

آگاهی از نحوه‌ی کارکرد این سیستم نشان داد، مادامی که سیستم سرکوب «همه‌ی ابعاد هویتی انسان‌ها» را نشانه گرفته، راه نجات نیز در مبارزه برای رهایی «همه‌ی ابعاد هویتی انسان‌ها» است.

انقلاب ژینا بیش از پیش نشان داد، نادیده گرفتن گرایش جنسی و هویت های جنسیتی متفاوت میان  کارگران و یا عدم به رسمیت شناختن حقوق کارگران جنسی، عدم توجه به مطالبات افراد دارای معلولیت، موکول کردن مطالبات اقلیت‌های اتنیکی و مذهبی از سوی فعالین مرکز به بعد از سرنگونی، دقیقا همان چیزی است که تداوم حیات این رژیم نیازمند آن است.

شش‌رنگ، در آستانه‌ی ۱ می، ضمن اعلام همبستگی با کارگران سراسر جهان از فعالین و کارگران  ایران می‌خواهد با به رسمیت شناختن ابعاد مختلف هویتی (از جمله گرایش جنسی و هویت جنسیتی) و ایجاد فضای حضور برای کارگران ال‌جی‌بی‌تی+ که از یک سو به دلیل کارگر بودن و از سوی دیگر به دلیل گرایش جنسی و جنسیتی خود تحت فشار مضاعف قرار دارند سهم خود را در متوقف کردن این چرخه‌ی سرکوب و پاره کردن زنجیر اسارت بردارند. فرزندان خانواده اقشار زحمتکش که متعلق به جامعه ال‌جی‌بی‌تی + هستند، برای مبارزه و حضورشان به حمایت شما نیاز دارند.

شش‌رنگ از سوی دیگر همراه و همدل با کارگران جنسی و اعضای جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی+ بر لزوم مطالبات و حقوق کارگران این جامعه تاکید می‌کند، چرا که ما ایمان داریم تحقق دموکراسی تنها با رفع استثمار و انقیاد  از همه‌ اقشار تحت ستم و به حاشیه رانده‌شدگان امکان‌پذیر خواهد بود.

 

شش‌رنگ (شبکه‌ی لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)

۳۰ اوریل ۲۰۲۳ مصادف با ۱۰ اردیبهشت

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *