اصل ۱۲ یوگیاکارتا: حق کار

بر‌اساس این اصل هر کس باید، بدون تبعیض بر مبنای گرایش جنسی و هویت جنسیتی، از حق داشتن کار آبرومند و سودآور، انتخاب شرایط کاری عادلانه و مطلوب و  حمایت در برابر بیکاری برخوردار باشد.

بنابراین دولت‌ها موظف‌اند:

الف. تمامی اقدامات قانون‌گذاری، اداری و سایر تدابیر لازم را برای ریشه‌کنی و ممانعت از اِعمال تبعیض بر مبنای گرایش جنسی و هویت جنسیتی در استخدام بخش عمومی و خصوصی، از جمله در مورد آموزش حرفه‌ای، استخدام، ترفیع، اخراج، شرایط استخدام و حقوق و مزایا اتخاذ کنند؛

ب. به منظور تضمین برابری در استخدام و فرصت‌های پیشرفت شغلی در تمامی بخش‌های خدمات عمومی، از جمله خدمات دولتی و استخدام در دستگاه‌های دولتی، شامل خدمت در نیروی پلیس و ارتش، به هر نوع تبعیض بر مبنای گرایش جنسی و هویت جنسیتی پایان دهند و برای مقابله با ذهنیت و نگرش تبعیض‌آمیز برنامه‌های مناسب آموزشی و آگاهی‌بخشی ارائه دهند.

 

یوگیاکارتانین ۱۲جی اصلی: چالیشماق حقوقو

 

یوگیاکارتانین ۱۲جی اصلینه گؤره هرکس، جینسی یؤنلیم و جینسیتی کیملیک اساسیندا آیری‌سئچکیلیک یاشامادان، لیاقتلی و گلیرلی بیر ایشه، عدالتلی و اویقون ایش شرایطینه و همچنین ایش‌سیزلیک زامان‌لاریندا دستک آلما حقوقونا صاحیب اولمالی‌دیر. 

بونا دایاناراق دا دولت‌لر:

بوتون قانون‌وئریجیلیک، رسمی و باشقا گرکلی تدبیرلری، جینسی یؤنلیم و جینسیتی کیملیک اساسیندا عمومی و خصوصی ایستیخدام‌لاردا او جمله‌دن پروفسیونل تحصیل، ایشه آلینما، درجه‌نین یوکسلمه‌سی، ایشدن چیخاریلما، ایشه آلما قوشول‌لاری، معاش و آوانتاژلاردا، آیری‌سئچکیلیکلی داورانیشلارین قارشیسینی آلماق اوچون آلمالی‌دیر.

بوتون ایجتیماعی خیدمتلر بؤلومونده، او جمله‌دن رسمی اورقانلاردا ایشه آلینما، پلیس و اوردو کیمین یئرلرده، ایش قونوسوندا اینکیشاف ائتمک و ایشه آلینما قونوسوندا برابرلیگی قارانتی ائتمک اوچون جینسی یؤنلیم و جینسیتی کیمیلک اساسیندا آیری‌سئچکیلیکلره سون وئریلمه‌لی‌دیر و آیری‌سئچکیلیکلی باخیش و منتالیتی ایله موجادیله ائتمک اوچون اویقون معلوماتلاندیریجی و بیلگی‌لندیریجی پروقرام‌لار حیاتا کئچیریلمه‌لی‌دیر.

 

ڕێسای ١٢یۆگیاکارتا – مافی کار

 

پێویستە هەموو کەسێک بەبێ جیاکاری لەسەر بنەمای خواستی ڕەگەزی و پێناسی جێندەری، مافی کارێکی شایستە و قازانجبەخشی هەبێت و مەرجی کارکردنی گونجاو و دادپەروەرانەی هەبێت، هەروەها لە پاراستن لە بەرامبەر بێکاری سوودمەند بێت.

دەوڵەتەکان ئەرکمەندن بە:

ئەلف- هەموو ڕێوشوێنێکی یاسادانان و ئیداری و دیکە بگرنەبەر بۆ بنبڕکردن و نەهێشتنی جیاکاری لەسەر بنەمای خواستی ڕەگەزی و پێناسی جێندەری لەدامەزراندنی کەرتی گشتی و تایبەتدا، بۆ وێنا لەبارەی ڕاهێنانی پیشەیی و دامەزراندن و بەرزکردنەوە و دەرکردن و مەرجەکانی دامەزراندن و موچە و سوود وەرگرتن. 

 

ب- لەپێناو دەستەبەرکردنی یەکسانی لە هەلی دامەزراندن و پێشکەوتنی پیشەیی لە هەموو سێکتەرەکانی خزمەتگوزاری گشتی و خزمەتگوزاریەکانی حکومەت و دامەزراندن لەدامەزراوە حکومییەکان بەخزمەتگوزاری لەهێزەکانی پۆلیس و سوپادا کۆتایی بە هەر جۆرە جیاکارییەک بهێنن لەسەر بنەمایخواستی ڕەگەزی و پێناسی جێندەری، پرۆگرامی پەروەردەیی و هۆشیاریی گونجاو بۆ بەرەنگاربوونەوە لەگەڵ تێڕوانین و هەڵوێستەکانی جیاکاریدا، دەستەبەر بکەن.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *