اقدام اعتراضی فعالین ال‌جی‌بی‌تی‌ افغانستانی در کابل

دوازده نفر از فعالین ال‌جی‌بی‌تی‌کیو + افغانستانی که از اعضای «گروه بهشت» هستند روز چهارشنبه اول فوریه ۲۰۲۳ در کابل پایتخت افغانستان گرد هم آمدند تا با این اقدام اعتراضی، توجه ایالت متحده  آمریکا را به عدم حمایت از جامعه ال‌جی‌بی‌تی افغانستان در برابر طالبان جلب کنند و به جهان نشان دهند که زندگی آنها هنوز در خطر است.

قدم، یکی از افراد ال‌جی‌بی‌تی‌ست که پیش از اشغال طالبان به عنوان یک مقام ارشد امنیتی دولتی کار می‌کرد و با حضور در اعتراض چهارشنبه می‌گوید:«از جهان می‌خواهیم  به آنچه بر جامعه ال‌جی‌بی‌تی افغانستان می‌گذرد توجه کند. طالبان رژیمی است که به حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی، حقوق بشر و حقوق زنان اعتقادی ندارد و ما تصمیم گرفتیم این اعتراض را برگزار کنیم تا به دنیا بگوییم آمریکا و کشورهای غربی ما را اینجا تنها گذاشتند.»

اکتبر ۲۰۲۱ که طالبان افغانستان را اشغال و قدرت را به دست گرفت در اولین گزارشات خبری مبنی بر ضرب و شتم، تجاوز جنسی و حتی قتل اقلیت‌های جنسی و جنسیتی منتشر شد که نشان دهنده شرایط وخیم جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ در افغانستان است و پیدا کردن مسیر برای ادامه زندگی امن در داخل افغانستان یا رفتن‌ به کشورهای غربی و پناهندگی کار آسانی نیست. 

در‌حالی‌که کشوری مانند کانادا طرح‌های خاصی را برای پذیرش اقلیت‌های جنسی و جنسیتی افغانستان ارائه کرده است اما بسیاری دیگر از کشورهای غربی با در پیش گرفتن سیاست‌های بازدارنده، درخواست پناهندگی را برای مردم سخت‌تر کردند و این بدین معناست که آنها هنوز خطری که افراد ال‌جی‌بی‌تی+ تحت حاکمیت طالبان با آن مواجه هستند را جدی نگرفته‌اند و این افراد نمی‌توانند به پشتیبانی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

قدم از دولت‌های کشورهای غربی می‌خواهد که به آنها کمک کنند و به آنها فرصت دهند تا زندگی خود را بدون تهدید خشونت یا آزار و اذیت زندگی کنند.

نعمت سادات، نیز که یک همجنس‌گرای افغان است برای کمک به فرار افراد ال‌جی‌بی‌تی+ افغانستانی کار می‌کند. او می‌گوید «این اعتراض خصوصی روز چهارشنبه  بسیار مهم است چرا که «زیر دماغ طالبان در کابل» برگزار شده است.»

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *