بیش از ۱۵۰ شخصیت برجسته جهان خواستار لغو حکم اعدام ساره و الهام شدند

“جهان در مورد حکم اعدام در ایران سخن می‌گوید”، این تیتر کارزاری است که از امروز برای آزادی ساره و الهام به راه افتاده است.

بیش از ۱۵۰ نویسنده سرشناس و شخصیت‌های سیاسی، هنری و کنشگران خواهان لغو حکم اعدام  زهرا(ساره) صدیقی همدانی (۳۳ ساله) و الهام چوبدار( ۲۴ ساله) که به اتهام “افساد فی الارض از طریق اشاعه همجنسگرایی” در زندانند، شدند.

در هنگامه اعدام معترضان در ایران، نگرانی‌ها در مورد سرنوشت این دو افزایش یافته است.

در کارزار آزادی ساره و الهام که از ۱۴ دسامبر و به ابتکار شبکه شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی) و انجمن قلم برلین آغاز شده است، این چهره‌های مشهور اجتماعی، کاغذی را در دست دارند که روی آن هشتگ آزادی ساره و الهام درج شده است.

در بین این افراد شخصیت‌هایی چون انی ارنوش، نویسنده و برنده جایزه نوبل ادبی، کارولین امکه، نویسنده و روزنامه‌نگار، سوزان استرایکر، تاریخ‌شناس امریکایی، تزا گانزرر،عضو پارلمان آلمان، هلن سیکسوس، نویسنده فمینیست فرانسوی، پاول پریچادو، فیلسوف، کمیسر حقوق ال‌جی‌بی‌تی و برابری، سون له‌من، لوییزا نوی‌باور، کنشگر محیط زیست، ایگور لویت، نوازنده پیانو، ترزیا والسر، دراماتورژ، ساشا سالتس‌من، نویسنده، مجری تلویزیون آلمان، بتینا بوتینگر، سیوان بن ییشای، دراماتورژ و شرمین لانگ‌هوف مدیر تئاتر گورکی و نرگس اسکندری، شهردار فرانکفورت و بسیاری چهره‌های معتبر و شناخته شده دیگر به چشم می‌خورند.

جیرُم رابینت، از اعضای انجمن قلم برلین می‌گوید:” انقلاب فمینیستی ایران علیه هر نوع خشونت به جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ نیز هست. هیچ کس نباید به‌خاطر بیان موضوعی مرتبط با عشق به مرگ محکوم شود.”

شادی امین، مدیر اجرایی شش‌رنگ و از سازمان‌دهندگان این کارزار می‌کوید:”ماشین کشتار رژیم جمهوری اسلامی در حال اعدام معترضین است و حکم اعدام بر فراز سر ساره و الهام در حرکت است. اینجاست که صدای نویسندگان و هنرمندان و شخصیت‌های اجتماعی برای تغییر و نجات سرنوشت آنها اهمیت می‌یابد.”

ساره درحالی که قصد رفتن به ترکیه را از طریق مرز زمینی در آذربایجان داشت، دستگیر شد. او در جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ ایران به عنوان کسی که از آزادی بیان در شبکه‌های اجتماعی دفاع می‌کرد شناخته شده بود. او با انجام مصاحبه و برگزاری لایو در اینستاگرام و یا در کانال تلگرامش در مورد موضوعات مرتبط با ال‌جی‌بی‌تی+ اطلاع‌رسانی می‌کرد.

ساره و الهام هر دو به اتهام اشاعه و تبلیغ همجنسگرایی و انتشار آن در فضای مجازی به افساد فی‌الارض محکوم شده‌اند.

 

گزارشگران ویژه حقوق بشر و کارشناسان سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند که بازداشت این دو نفر خودسرانه بوده و آنها در معرض رفتارهای بیرحمانه و ترذیلی قرار دارند.

رژیم جمهوری اسلامی چندین دهه کشتار و اعدام هر آنکس که بر علیه آنها و یا برای دفاع از حقوق بشر برپاخاسته است را در پرونده خود دارد. در قانون مجازات اسلامی نیز رابطه همجنسخواهانه جرم‌انگاری و برای آن مجازات‌های گوناگون تا اعدام تعیین شده است.

ما قاطعانه از رژیم ایران می‌خواهیم حکم اعدام ساره و الهام را ملغی و آنها را فورا آزاد کنند.

شش‌رنگ و انجمن قلم برلین از همه می‌خواهند که با انتشار تصویر خود با هشتگ #سارهراآزادکنید و #الهامراآزادکنید، به این کمپین بپیوندند.

جیرُم رابینت در پایان اضافه‌ می‌کند:”ما از دولت آلمان نیز می‌خواهیم که از دولت ایران خواهان تجدید نظر در این احکام اعدام شده و جان الهام و ساره را نجات دهند.”

در عین حال شما می‌توانید دادخواست منتشر شده توسط سازمان “آل آوت/ All Out” را که تا کنون بیش از ۱۱۶۰۰۰ نفر آن را امضا کرده‌اند را در این آدرس ببینید و آنرا امضا کنید.

 

شانزدهم دسامبر ۲۰۲۲

شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی)

انجمن قلم برلین

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *