کتایون جلیلی‌پور، هنرمند ایرانی بخشی از عواید اثری هنریش را به شش رنگ اهدا می‌کند

کتایون جلیلی پور هنرمند کوییر ایرانی فینالیست برنامه سالانه جایزه اینگرام ۲۰۲۲ در بریتانیا شد. مجموعه هنری با مشارکت موزه‌ها و گالری‌ها و فضاهای خلاقانه برای حمایت از هنرمندان و ارائه هنر به مخاطبان وسیع در سراسر جهان کار می‌کند.

اثرThe Dance “رقص” از کارهای این هنرمند از تاریخ ۲۴ تا۲۹ نوامبر در نمایشگاهی در لندن به نمایش گذاشته شد. این تصاویر از نقاشی‌های مینیاتوری ایرانی قرن نوزدهم با عنوان لذت‌های زنان خلق شده‌اند. این نسخه چاپی در حال حاضر در انگلستان موجود است و نمایش آن‌ها در ایران ممنوع است.
کتایون در توضیح این اثر بیان می‌دارد یکی از نقاشی‌های مورد استفاده در رقص در اصل «زنی که اندام جنسی خود را به نمایش می‌گذارد» نام دارد. در نقاشی اصلی، زن اندام خود را در مقابل یک پادشاه به نمایش می‌گذارد. این را می‌توان نمادی از شورش علیه مردسالاری دانست که در مبارزه مستمر زنان ایرانی برای آزادی نهفته است.
او درباره لزوم آگاهی رسانی در مورد شرایط و بی حقوقی جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌+ ایران و نقش هنرمندان در این شرایط انقلابی به شش‌رنگ می‌گوید:«دلیل ساختن این سری آثار هنری Queer Alterations یا دگرگونی کوئیر، از اول برای من این بوده که با استفاده از ابزار هنری خودم، و با توجه به تاریخ هنری ایرانی، ثابت کنم که کوئیرها همیشه در ایران وجود داشتند و وجود خواهند داشت. در این موقعیت که کوئیرها در ایران بیشتر از همیشه جانشان در خطر هست، هیچ راه دیگری ندیدم به غیر از اینکه از این موقعیت استفاده کنم و راجع به جامعه ال‌جی‌بی‌تی و مخصوصا حکم اعدام ساره و الهام اطلاع رسانی کنم. این رو وظیفه انسانی خودم می‌دانم. به نظرم وظیفه همه هنرمندان این است که راجع به مشکلات مهم سیاسی، مخصوصا وقتی که جان انسان ها در خطر است، هرجوری که در توانشان هست اطلاع‌رسانی کنند و از هر پلتفرم که در توانشان هست استفاده کنند. مخصوصا افراد پشتیبان، به این دلیل که این اطلاع رسانی و طرفداری از حقوق ال‌جی‌بی‌تی نباید فقط روی شونه‌های افراد ال‌جی‌بی‌تی باشد. من میخوام همه هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی را دعوت کنم که به هر روشی که می‌توانند به جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایران کنند. مخصوصا در این موقعیت انقلابی، که متاسفانه خیلی‌ها ال جی بی تی های داخل ایران را فراموش کردند.»
این هنرمند اعلام کرده، قصد دارد درصدی از عواید نسخه چاپی که برای خرید در دسترس گذاشته شده است، به شش‌رنگ اهدا کند.

شش‌رنگ نیز به نوبه خود این موفقیت را به کتایون و جامعه ال‌جی‌بی‌تی ای ایران تبریک می‌گوید.

باعث امیدواری ست که جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ ایران در مسیر مبارزه برای حقوق خود، نقض حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران را در فضاهای بین المللی یادآوری می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *