قهرمان‌ها هم می‌توانند همجنس‌گرا باشند!

قهرمان‌ها هم می‌توانند همجنس‌گرا باشند. #نیکا_شاکرمی


اگر از شما بخواهم تا نام ده تن از قهرمان‌های معاصر یا افراد محبوب معاصرتان را نام ببرید احتمالاً لیستی به‌دست خواهید آورد که تمامی افراد موجود در آن را افراد همانسو جنسیتی/ سیسجندر و دگرجنس‌گرا/هتروسکشوآل تشکیل می‌دهند.
و خیلی کم پیش آمده که حتی راجع‌ به هویت و گرایش جنسی این ابرقهرمانان و افراد محبوب پرسش‌گری یا حتی فکر شود؛ چرا که در جوامع هترونرماتیو، اصل بر سیسجندر بودن و هتروسکشوآل بودن است. چرا؟!
چون سیسجندر بودن و هتروسکشوآل بودن نرمال و طبیعی تلقی می‌شود و کوییر بودن غیرطبیعی و آنرمال! و طبیعتاً یک قهرمان یا فرد محبوب باید طبیعی و نرمال و سازگار با خواسته‌های جامعه‌ی خود باشد تا لایق چنین جایگاهی شود.
اما آیا در واقعیت نیز اینگونه است؟ آیا زمان آن نرسیده که اندکی، فقط اندکی، در این خصوص تأمل کنیم؟
حتماً خاطرتان هست که در گذشته، در خصوص گرایش جنسی برخی از هنرمندان و افراد محبوب ایرانی صحبت‌هایی یه میان می‌آمد؛ فریدون فرخزاد، هایده عزیز و مرحوم رامش و… و امروز هم موضوع گرایش جنسی نیکا شاکرمی، نوجوانی که به دست رژیم ج.ا به قتل رسید، به موضوع گفتگوی بسیاری بدل شده است و همانطور که در گذشته، به محض گشوده شدن باب گفتگو در خصوص هویت و گرایش جنسی، خاطر عده‌ای مکدر شد و تلاش کردند تا از هویت و گرایش جنسی قهرمانشان “دفاع” کنند؛ امروز نیز همین اتفاق در حال تکرار است و عده‌ای سعی دارند تا از هویت و گرایش جنسی قهرمان ملی‌شان دفاع کنند که مبادا غیرطبیعی و آنرمال دیده نشود و از ارزش‌های او کم شود. پس به نظر نگارنده‌ی این سطور، باید به این موضوع پرداخته شود و راجع‌به آن گفتگو و آگاه‌سازی شود.
سیسجندر/همان‌سو جنسیتی بودن؛
هتروسکشوآل/دگرجنس‌گرا بودن؛
بایسکشوآل/ دوجنس‌گرا بودن؛
هموسکشوال/همجنس‌گرا بودن؛
کوییر بودن؛
پن‌سکشوآل/همه‌جنس‌گرا بودن؛
بیناجنسیتی بودن یا آسکشوال بودن یا پرسشگر بودن و یا هر نوع هویت و گرایش دیگری داشتن، تاثیری در خوش‌صدا بودن و تکنیک خوانندگی افراد، بازیکن/ورزشکارِ خوبی بودن افراد، نوازنده یا مجری خوبی بودن افراد، شجاع و جوانمرد و آزاده بودن افراد و هزار مثال این‌چنینی نداشته و نخواهد داشت!
پس چرا عده‌ای نمی‌خواهند بپذیرند که یک فرد آزاده و شجاع می‌توانسته لزبین باشد؛ یک زن خوش‌صدا و هنرمند می‌توانسته دوجنسگرا باشد و یک مرد روشنفکر و خردمند می‌توانسته گی باشد؟!
برای پاسخ به چنین سوالاتی باید برگردیم به بحث گروه‌های تحت ستم.
چرا نوع زندگی و ویژگی‌های یک گروه که صرفاً تعداد بیشتری دارند به نوع زندگی برتر و ویژگی‌های ارزنده‌تر و بعدها به ارزش تبدیل می‌شود و نوع زندگی و ویژگی‌های یک گروه که صرفاً تعداد کمتری دارند به نوع زندگی پست‌تر و ویژگی‌های نه‌چندان ارزنده و بعدها به ضدارزش و ناهنجاری بدل می‌شود؟
(برای درک بهتر مطلب می‌توانید “شهرنشین بودن” و “روستانشین بودن” رو در فرهنگ ایران در نظر بگیرید و دو اصطلاح “باکلاس بودن” و “بی‌کلاس بودن”رو در ذهن خود مرور کنید)
حال وضعیتی که پیش می‌آید این است که در چنین شرایطی یک قهرمان، برای قهرمان بودن و قهرمان ماندن، باید ترجیحاً از گروه‌های تحت ستم و ویژگی‌های آن‌ها دور باشد.
یک بار دیگر به قهرمان‌های موجود در فرهنگ خودمان نگاه کنیم.
آیا اکثر آن‌ها «مرد» نیستند؟
آیا اکثر آن‌ها «ماسکولین» نیستند؟
آیا اکثر آن‌ها «همان‌سوجنسیتی» نیستند؟
آیا اکثر آن‌ها «دگرجنس‌گرا» نیستند؟
آیا اکثر آن‌ها «سفیدپوست» نیستند؟
آیا در میان این قهرمانان«توان‌خواه/ معلول جسمی» دیده می‌شود؟
آیا در میان این قهرمان‌ها «بهائی و بلوچ و افغانستانی» هم دیده می‌شود؟
یکم بریم دورتر، اگه طرفدار سینمای هالیوود هستید، چند ابر قهرمان از جامعه‌ی تحت ستم سیاه‌پوست می‌شناسید؟ چند تا از این ابرقهرمانان لاتین‌تبار اند؟ چقدر از آن‌ها همجنس‌گرا و یا ترنس هستند؟
اکثراً «مردهای سفیدپوستِ سیسجندرِ دگرجنس‌گرایِ انگلیسی‌زبانِ ماسکولین و بدون معلولیت جسمی و…» هستند، درسته؟ و رسانه‌ها هم همیشه از همین افراد و همین طرز فکر و قدرت این طبقه استفاده کردند تا الگوی یک زندگی ایده‌آل و کامل و بی نقص رو به جامعه دیکته کنند و از اون‌ها الگو و ارزش بسازن؛ ایدئولوژی‌ای که جز ستمِ مضاعف برای گروه‌های تحت ستم، هیچ دست‌آورد دیگری نداشته!
همینجوری و با همین فرمون، فرهنگی به وجود میاد که کم‌کم درش همجنسگرایی نکوهش میشه و به عنوان ابزاری برای تحقیر و سلب امتیاز استفاده میشه. پس در چنین فرهنگی میشه انتظار داشت که یک فرد همجنس‌گرا نمیتونه قهرمان باشه و به طبع، یک فرد قهرمان نمیتونه همجنس‌گرا باشه.
نیکای عزیز ما،
چه دگرجنس‌گرا باشد؛
چه همجنس‌گرا باشد؛
چه دوجنس‌گرا باشد؛
و چه هر گرایش یا هویت جنسی دیگری داشته باشد؛
برای ما یک دختر شجاع و وطن‌پرست و آزاده است.
دختری که جانش را برای آزادی و آزادگی از دست داد.
و یک قهرمان تمام و کمال.
همجنس‌گراها نیز می‌توانند قهرمان باشند!
قهرمان‌ها نیز می‌توانند همجنس‌گرا باشند!
ممنونم که به قضایا با دید بازتری نگاه میکنید.
تندرست باشید.
سپهر طاهری
#زن_زندگی_آزادی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *