ممنوعیت فیلم با موضوع اقلیت‌های جنسی و جنسیتی – جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کوتاه تهران

دبیر جشنواره فیلم بین‌المللی تهران در مصاحبه با همشهری آنلاین ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ از ممنوعیت پذیرش برخی موضوعات برای این جشنواره خبر داد. فیلم هایی با موضوعات اقلیت‌های جنسی و جنسیتی که در این مصاحبه با عبارت «دگرباش‌ها» هم توصیف شده است، پذیرفته نمی شوند.

مهدی آذرپندار، در این باره به همشهری آنلاین گفته است:«در جشنواره امسال نه می‌توانیم با این موضوع، فیلم بپذیریم و نه می‌خواهیم چنین کاری را انجام دهیم.»

لازم به ذکر است که در این‌جا منظور از دگرباش‌ها، افراد ترنس هستند زیرا اساسا در ایران فیلم با موضوع معضلات افراد همجنسگرا ساخته نمی‌شود. تا امروز شخصیت‌های همجنسگرا در فیلم‌های سفارشی افرادی با کاراکترهای نادان، شکست‌خورده و لوده بودند که تصویری تحقیرشده از افراد با گرایش جنسی متفاوت را به مخاطب ارائه می داده است. آنها با اشتیاق از عبارت «دگرباش» استفاده می‌کنند، چون نه مشخص است که در مورد کدام گروه از اقلیت‌های جنسی حرف می زنند و هم تاکید بر دیگری بودن این جامعه می‌کنند.

روشن است که در چنین جشنواره‌ای که فیلم سازان مستقل از ایران و کشورهای دیگر در آن شرکت می‌کنند، موضوع مربوط به اقلیت‌های جنسی و جنسیتی می‌تواند از چهارچوب مورد تایید جمهوری اسلامی خارج شده و شاید گفتمان نفرت پراکن آنها از طریق محتوای فرهنگی مترقی به چالش کشیده شود.

واهمه از پرداخت به نقض حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی طوری برایشان جدی است که آذرپندار اشاره کرده تعداد فیلم هایی با این موضوع از انگشتان دست هم کمتر است و او نه تنها با جریانی که این فیلم‌ها دنبال می‌کنند همسو نیست، بلکه باید برای پذیرش‌شان نیز پاسخگو باشد.

او اضافه کرده:«جشنواره فیلم کوتاه بین‌المللی تهران، از بین المللی‌ترین رویدادهای ایران است.» اما شاهد آن هستیم که محدودیت‌ها و خط قرمزهای مطابق با سیاست‌های جمهوری اسلامی چطور رویدادی به این مهمی را با شکست مواجه می‌کنند، زیرا در دنیای امروز تولید محتوای فرهنگی در جهت اطلاع رسانی، فرهنگسازی و آموزش برای جلوگیری از نقض حقوق افراد ال‌جی‌بی‌تی از مولفه‌های مهم چنین رویدادهایی است.

این اتفاق در حالی می افتد که حتی در عربستان، جشنواره دریای سرخ نیز فیلمی با محتوای همجنسگرایانه نمایش داده می شود و بازیگری آشکارا همجنسگرا نیز، جایزه می‌گیرد.

باید به فیلم سازان شرکت کننده چنین فستیوال هایی در عرصه جهانی اطلاع‌رسانی کرد که جمهوری اسلامی ایران چطور با سانسور و حذف، گفتمان نفرت پراکن و بیماری انگارانه خود را که در سریال‌های سفارشی مانند هم گناه، قلاده‌های طلا، گلشیفته و محصولات سینمایی  مورد تایید مانند «هفت و نیم»  و برخی محصولات دیگر در رابطه با اقلیت‌های جنسی و جنسیتی، تنفر در جامعه تزریق می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *