گذری بر کتاب “همجنسگرایی و نوآوری” اثر دکتر رمسیس عوض

این کتاب توسط “شوان احمد” ترجمه و در سال ۲۰۱۵ از سوی انتشارات (غەزەلنووس) منتشر شده است.

موضوع این کتاب شرح زندگی ۴ ادیب و نویسنده بزرگ اروپایی به نام‌های ژان ژنه، آندره ژید، مارسل پروست و توماس مان است که در خصوص هویت جنسی خود آشکارسازی کرده‌ و در این راستا متحمل سختی‌های بسیاری در طول حیاتشان شده‌اند.

 

در این کتاب سعی شده‌است به این موضع پرداخته شود که علیرغم تابو بودن همجنسگرایی در کشورها و جوامع مختلف و انگ انگاری آن حتی در مدارس و مراکز تحصیلی و دانشگاهی، هستند افرادی که از جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو بوده و در عرصه‌های مختلف علمی، ادبی و… نوآوری کرده و اثرات ارزشمندی از خود بجای گذاشته‌اند.

یکی از انتقاداتی که به کتاب مذکور وارد است نحوه نگارش و ادبیات بکار رفته در آن است. در بسیاری از بخش‌های این کتاب از کلماتی مانند «همجنسبازی» و.. استفاده شده و از دید یک شخص دگرجنسگرا به شرح زندگی این افراد پرداخته شده است.

ژان ژنه

ژان ژنه یکی از این شخصیت‌ها است که بیشتر از نویسندگان دیگر در طول زندگی خود متحمل سختی، مشکلات و ناهمواری شده است. وی از همان دوران کودکی با تبعیض، نابرابری و ستم آشنا شده و بعدها در اثراتش جامعه آن زمان فرانسه را شدیدا مورد انتقاد قرار داده و حتی نفرین کرده است. جامعه‌ای که آنها را طرد و بخاطر هویت جنسیشان به حاشیه رانده است.

 

او حامی و پشتیبان اصلی بسیاری از ملت‌های های تحت ستم دنیا از جمله مردم فلسطین بود. اندیشمندی که شخصیت‌های بزرگی مانند کوکتو و سارتر در خصوص وی و اثرات بزرگ ادبی اش اظهار نظر کرده‌اند.

کوکتو در رابطه با او می‌گویندمیگوید: ” ژان ژینه نویسنده ای بزرگ و دزد بدی بوده است.”

 

اندره ژید

اندره ژید نویسنده و ریاضی‌دان بزرگ، یک مسیحی باورمند به مذهب پروتستان بود. او در دوران خفقان و فضای مذهبی حاکم بر فرانسه آن دوران به یک دکتر مراجعه کرده و در خصوص شرایط زندگی خود با او صحبت کرده بود.

دکتر ازدواج با غیرهمجنس را به وی پیشنهاد کرده بود.

نهایتا ژید با دختر عموی خود ازدواج کرد، اما بعدها به این موضع پی برد که کار اشتباهی انجام داده و ازدواج راه حل درستی نبوده است.

 

شهرت ژید بیشتر بخاطر نگارش رمان “کوریدون” است. اثری که در آن دیالوگ‌های به کار رفته شبیه گفتگوهای افلاطون است. وی در این اثر بسیار بی باکانه و بدون ترس و پنهان‌کاری همجنسگرایی را موضوعی بسیار طبیعی عنوان کرده است.

 

مارسل پروست

مارسل پروست نویسنده‌ای فرانسوی بود که پس مرگش فرانسوی‌ها و اکثر مردم دنیا به بزرگی و ارزش اثرات ادبی وی پی بردند.

 

مارسل در خصوص زوایای پنهان زندگی‌اش از جمله هویت جنسی در اثرات خود صحبت نکرده است؛ با این حال،بسیاری از نویسنده‌ها و همچنین بازماندگان وی به همجنگسرا بودنش اذعان کرده‌اند.

 

وی نویسنده اثر بزرگی به نام (در جستجوی زمان از دست رفته) است.

 

در چندین بخش این اثر در رابطه با همجنسگرایی سخن به میان آورده است. او در بخش دیگری از این کتاب همجنسگرایی و رابطه بین مردان با یکدیگر را ایده‌ال دانسته است. از نظر او رابطه بین دو مرد ادغام، عقل و جسم و احساس در یک آن واحد است.

او رابطه دو فرد همجنس با یکدیگر از بعد متافیزیکی، ماتریالی، سایکولوژی و سوسیولوژی مورد بررسی و کنکاش قرار داده است.

 

توماس مان

 

توماس مان نویسنده‌ی بزرگ ‌آلمانی در دوران جوانی و زمانی که در ارتش خدمت می‌کرد زخمی شده و مدتها درگیر مشکلات جسمی ناشی از این موضوع بود.

 

اما این مشکلات و مصائب مانع از تلاش و کوشش نشد و او چندین رمان و اثر ادبی مهم را خلق کرد. در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی و دنیا افرادی که با ادبیات آشنا باشند اسم وی را شنیده و با اثراتش آشنا هستند.

 

توماس بخاطر همجنسگرا بودن ناچار شد از شهر محل زندگی خود فرار کرده و در رم ساکن شود. رم در آن زمان نسبت به شهرهای دیگر محیطی آرام برای افراد همجنسگرا بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *