ممنوعیت فعالیت همجنسگرایان، درخواست وزیر کشور لبنان از نیروهای امنیتی

بسام مولوی، وزیر کشور لبنان، از نیروهای امنیتی خواست تا فعالیت‌های جامعه ال‌جی‌بی‌تی را که اعضای آن مدت ها از تبعیض و آزار و اذیت رنج می بردند، ممنوع کنند. جامعه ال جی بی تی لبنان با تبعیض و طرد اجتماعی روبرو هستند که شرایط زندگی و دسترسی آنها به حقوق اولیه مانند مراقبت های بهداشتی و شغل را دشوار می کند، در کشوری که روابط همجنس گرایان مجازات حبس دارد و بسیاری از آنها از ترس انگ اجتماعی مجبور به پنهان کردن هویت جنسی خود می‌شوند.

 

مولوی در نامه‌ای خطاب به نیروهای امنیت داخلی و امنیت عمومی با عباراتی زننده و توهین آمیز همجنسگرایان را باد کرده و خواسته تا جلوی فعالیت همجنس‌گرایان را بگیرند. نمونه این فعالیت‌ها را تجمع، مهمانی و فراخوان‌های شبکه‌های اجتماعی نام برده و این‌فعالیت‌ها را اقداماتی در جهت ترویج همجنسگرایی می‌داند.

وزیر با تکیه بر نقش عاملین مذهبی در لبنان گفت: «آزادی شخصی قابل استناد نیست و برخلاف آداب و سنن جامعه ما و با اصول ادیان الهی منافات دارد. برجسته‌ترین مواضع در رد این فعالیت‌ها توسط مفتی اعظم جمهوری، عبداللطیف دریان، صادر شد که در یک سخنرانی گفت که دارالفتوا “اجازه قانونی شدن همجنس گرایی را نخواهد داد.»

 

فعالان در شبکه‌های اجتماعی دعوت‌نامه‌هایی را برای شرکت در چندین فعالیت از جمله اجرای تئاتر منتشر کرده‌اند و این تصمیم خشم و تمسخر  وزارت کشور را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

 

وکیل نزار صاغیه، مدیر اجرایی Legal Agenda، سازمانی که به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند، نوشت: «آنچه وزیر ترویج همجنس‌گرایی می‌نامد، در واقع دفاع از حقوق همجنسگرایان است.

 

اگرچه لبنان در مقایسه با سایر کشورهای عربی نسبت به همجنس‌ گرایان مدارای بیشتری دارد، اما فعالیت‌های مشابهی از جمله «رژه افتخار» یا «جشن افتخار همجنسگرایان» در سال‌های گذشته بارها و تحت فشار به ویژه مقامات مذهبی لغو شده است.

نیروهای امنیتی مرتباً به کلوپ‌های شبانه و دیگر مکان‌هایی که همجنس‌گرایان در آن رفت و آمد می‌کنند، یورش می‌برند. آنها اغلب در جامعه و برنامه های تلویزیونی مورد تمسخر قرار می گیرند و در دوران بازداشت تحت معاینات پزشکی تحقیرآمیز قرار می گیرند.

لبنان از جمله کشورهایی است که مجوز نمایش انیمیشن «سال نوری» را که شامل صحنه ای از بوسه دو زن است، نداده است. سال گذشته سازمان اوکسفام هشدار داد که جامعه ال جی بی تی  در لبنان با چالش‌های بزرگی مواجه است، زیرا بحران اقتصادی، همه‌گیری کووید-۱۹ و انفجار بندر بیروت در تابستان ۲۰۲۰، آنها را از فضاها و منابع درآمد “امن” محروم کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *