ماموریت کارشناس مستقل برای مقابله با تبعیض و خشونت بر اساس گرایش جنسی و هویت جنسیتی تمدید شد

شورای حقوق بشر سازمان ملل، ۷ ژون ۲۰۲۲ در ژنو، قطعنامه‌ای را برای تمدید مأموریت کارشناس مستقل در مورد مقابله از خشونت و تبعیض بر اساس گرایش جنسی و هویت جنسی (SOGI) برای سه سال آینده تصویب کرد. این قطعنامه  با ۲۳ رای موافق، ۱۷ رای مخالف و ۷ رای ممتنع به تصویب رسید. شش‌رنگ و ۱۲۵۵ سازمان غیردولتی از ۱۴۹ ایالت و منطقه در همه مناطق طی کمپینی برای تمدید حکم تلاش  کردند. 

ویکتور مادریگال بورلوس که گزارش‌های متعدد مفصلی از وضعیت اقلیت‌های جنسی در کشور‌های مختلف را در نشست‌های مشورتی سازمان ملل در ژنو ارائه داده است. او از ژانویه‌ سال ۲۰۱۸ به عنوان کارشناس مستقل برای مقابله با خشونت و تبعیض بر اساس گرایش جنسی و هویت جنسیتی برای سازمان ملل فعالیت می‌کند. 

ویکتور بورلوس پیش از این هم به عنوان وکیل برای دادگستری کشور‌های آمریکایی در زمینه‌ نقض حقوق بشر در کشور‌های آمریکای لاتین کار کرده بود. 

ماموریت کارشناس مستقل که  سال ۲۰۱۶ ایجاد شد و برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ تمدید شد، و در این سال‌ها پشتیبانی از ماموریت کارشناس مستقل مبارزه با خشونت و تبعیض بر اساس گرایش جنسی و هویت جنسیتی به طور چشم‌گیری توسط دولت‌ها در سازمان ملل افزایش یافت. 

شورای حقوق بشر در روز را‌ی‌گیری، برای بار اول قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به صراحت قوانینی را که رفتارهای همجنسگرایانه توافقی و هویت های جنسیتی متفاوت را جرم انگاری می کند، محکوم کرد و از کشورها خواست تا قوانین تبعیض‌آمیز را اصلاح کنند و با خشونت بر اساس SOGI مبارزه کنند.

شش‌رنگ تمدید ماموریت ویکتور مادریگال بورلوس را به عنوان کارشناس مستقل و ویژه‌ حقوق جنسی و جنسیتی به این وکیل مجرب حقوق بشر و جامعه‌ حقوق بشری سراسر دنیا تبریک می‌گوید.

شادی امین مدیر شبکه شش رنگ، ضمن تبریک این موفقیت به همه تلاشگران این حوزه می‌گوید:”کشورها با این رای، بار دیگر حساسیت نظارت بر حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ را یادآور شدند و آرای منفی و ممتنع نیز وظیفه ما را برای تداوم مبارزه‌مان نشان می‌دهند. ما اجازه نداریم توقف کنیم. ”

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *