خشونت پلیس و بازداشت بیش‌از ۳۵۰ نفر رژه افتخار در شهرهای ترکیه

پس از تلاش‌های بسیاری که امسال، کنشگران و فعالین حوزه ال‌جی‌بی‌تی کیو+ ترکیه برای برگزاری رژه افتخار در شهرهای کوچک و بزرگ داشتند، یکشنبه ۲۶ ماه ژوئن پلیس ترکیه از حضور صدها نفر در این تجمعات در استانبول، ازمیر،  و… ممانعت کرد و بیش از ۳۵۰ نفر را پس از اعلام ممنوعیت برگزاری مجدد رژه افتخار، بازداشت کرده‌است.

 

گزارش‌ها و ویدئوهای منتشر شده از سوی پراید استانبول، کائوس گ.ال و دیگر سازمان‌ها و فعالین، نشان دهنده خشونت شدید پلیس و ضرب و شتم شرکت‌کنندگان است. نیروهای ضد شورش  با تشکیل حلقه‌، تظاهرات کنندگان را محاصره و بعد آن‌ها را با خشونت بازداشت می‌کردند.

همجنس‌گرایی در ترکیه جرم نیست، اما از سال ۲۰۱۵ برگزاری رژه افتخار در این کشور به دلیل  دولتی اسلام‌گرا به رهبری طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه ، ممنوع شد و موضع دولت نسبت به  و ستیز با جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو+ سخت‌تر، خصمانه‌تر، گسترده‌تر و سرکوب پلیس در طول این سال‌ها شدیدتر شده است.

 

سال‌های گذشته هزاران نفر در راهپیمایی‌های رژه افتخار در خیابان تقسیم استانبول شرکت می‌کردند، اما دیروز، پلیس با تجهیزات ضد شورش از دسترسی به میدان تقسیم جلوگیری کرد، بسیاری از خیابان‌ها را در نزدیکی محله جهانگیر، جایی که مردم، وکلای داوطلب، تظاهرات کنندگان و خبرنگاران تجمع کردند را مسدود کرده و بسیاری را بازداشت کرد.

ویدئویی از پرتاب پرچم رنگین‌کمانی  به سطل زباله توسط یک مامور پلیس در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده است.

 

 

گروه‌هایی از شرکت‌کنندگان که پرچم‌های شش‌رنگ رنگین‌کمانی و گروه‌های متفاوت این جامعه  را حمل می‌کردند، روز یکشنبه در محل‌ها و خیابان‌های از پیش تعیین شده تا جایی که ممکن بود، جمع شدند و قبل از اینکه پلیس آن‌ها را متفرق کند، شعار «تبعیض جرم است، رنگین کمان نیست» سر دادند . بیانیه‌ای که در اعتراض به سرکوب، خشونت سیستماتیک و تبعیض علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو پلاس توسط سازمان‌های فعال در مورد حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی مانند پراید استانبول تهیه شده بود را به مناسبت هفته افتخار خواندند.

 

مقامات ترکیه و اردوغان بارها از عبارات تند علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو استفاده کردند. پلیس و شهرداری طی بیانیه‌ای هرگونه تجمع، جشن، چادر زدن، گردهمایی،آویختن پوستر یا شعارنوشته و فعالیتی که از نظر آنها شامل «نگرش‌ها و رفتار‌های خلاف اخلاق عمومی» باشد و منجر به واکنش‌های جامعه باشد را به مدت ۱۵ روز ممنوع اعلام کرد. 

در حالی‌که این سال‌ها کشورهایی در دنیا سعی بر تحقق مطالبات جامعه ال جی‌بی‌تی و برقراری عدالت برای این جامعه دارند، ترکیه درگیر یک عقب‌گردی بزرگ شده است.

دیروز شاهد برگزاری رژه‌های افتخار در کشورهای بزرگی مثل ایالات متحده آمریکا، کانادا، مکزیک، هند، فرانسه، برزیل، اسپانیا و … بودیم اما براساس گزارشات منتشر شده در این ۳۷ روز دولت ترکیه با حداقل بازداشتی ۵۳۰ نفر و ۱۰ ممنوعیت،اعلام جنگ کرده است. با آزادی  تعدادی از بازداشت‌شدگان، اما هنوز وکلایی که به صورت داوطلبانه تظاهرات کنندگان را همراهی می‌کردند تحت عنوان خشونت علیه پلیس در بازداشت هستند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *