سکه‌ی رنگین‌کمانی ۵۰ پنسی

این نخستین بار است که جامعه‌ی رنگین کمانی بریتانیا نتیجه‌ی تلاش‌های خود را با ضرب رسمی سکه جشن می‌گیرد. چندی پیش ضرابخانه‌ی سلطنتی از سکه‌ی LGBTQ+ برای جشن گرفتن پنجاه سال «غرور» در این کشور رونمایی کرد. ۱۹۷۲ اولین رخداد غرور یا افتخار (Pride)در انگلستان بوده است.

دومینیک هولمز (Dominique Holmes)هنرمند، نویسنده و فعال اجتماعی ساکن شرق لندن این سکه را طراحی کرده و پرچم رنگین کمانی که نماد گرایش‌های جنسی متفاوت و پرچم پیشرفته  (Progress Flag) که رنگ های سپید، صورتی و آبی‌اش نماد جامعه‌ی ترنس و هویت‌های جنسی متفاوت باشد را به همراه رنگ‌های سیاه و قهوه‌ای برای نمایندگی کردن تمامی انسان‌های کوئیر، در آن گنجانده است.

همچنین اسد شیخ (Asad Shaykh) مدیر پراید لندن که خود یک پاکستانی مهاجر همجنسگراست به خبرنگاران گفته: «برای من افتخار بزرگیست که کلماتی را که برای نشان تجاری انتخاب کرده‌ام (یعنی اعتراض، مشاهده پذیری، وحدت و برابری) بر روی یک سکه‌ی واقعی مقابل ملکه نقش بسته است».

کلر مکلنان (Clare Maclennan) مدیر بخش سکه‌های یادبود نیز خاطرنشان کرده: «ما در حال خلق آینده‌ای نو هستیم» و «به بحث پیرامون تنوع اجتماعی و گنجاندن اقلیت‌ها در تجارت متعهدیم».

البته این سکه متاسفانه وارد گردش مالی و بازار نمی‌شود اما از تابستان امسال برای فروش در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

در اعلامیه ی سایت ضرابخانه نیز می‌خوانیم: پراید انگلستان بر اساس ارزش‌های اخلاقی وحدت، برابری و مشاهده‌پذیری فعالیت خود را آغاز کرده  و امروزه ما از یک اعتراض سیاسی به جشنی پر جنب و جوش رسیده‌ایم. جشنی رنگارنگ که به ما مثبت اندیشی، همبستگی و فراگیری را می‌آموزاند. این سکه ادای دین سکه‌شناسی به روح تسلیم ناپذیر جامعه‌ی رنگین کمانی بریتانیایی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *