روز مشاهده‌پذیری زنان لزبین‌ مبارک

بار دیگر روز مشاهده‌پذیری لزبین‌ها رسید. ۲۶ آوریل مصادف با ۶ اردیبهشت،از سال ۱۹۹۰ برای اشاره به نقض حقوق افراد لزبین و پررنگ کردن حضور، نیازها و مطالبات زنان همجنسگرا در جنبش ال‌جی‌بی‌تی+  در تقویم در نظر گرفته شد.

با وجود اینکه در بسیاری کشورها مطالبات زنان لزبین در جنبش کوییر جای خود را پیدا کرده است اما همچنان محرومیت از امتیازات در یک جامعه مردسالار فضای بحث و  طرح نیازهای این جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شرایط زنان لزبین در ایران با توجه به جرم انگاری حول جامعه ال‌جی‌بی‌تی، ساختار مرد\پدرسالارانه جامعه ، تبعیض‌های مضاعفی را باعث می‌شود که امکان مشاهده پذیر بودن لزبین‌ها را کاهش می‌دهد.

امروزه اما جامعه لزبین ایران نسبت به  گذشته به دلیل تلاش‌های فعالین این حوزه در این سال‌ها دستاوردهای مهمی را کسب کرده است. مسائل زنان لزبین نیز در طرح مسائل زنان تا حدی جای گرفته است. با آموزش‌های بسیار مسئله گرایش جنسی لزبین‌ها دیگر فقط امری شخصی تلقی نمی‌شود بلکه نقش زنان لزبین در به چالش کشیدن ساختار بر اساس قدرت مردانه  آشکارتر شده است.

در عین حال شاهد حملات لزبوفوب در فضای مجازی به زنان لزبینی که آشکار سازی کرده‌اند هستیم. زن بودن و همجنسگرا بودن باعث می شود که زنان لزبین در دو حیطه مرد/ دگرجنسگرا محور مورد تبعیض، توهین و حذف قرار بگیرند.
ما در این روز ضمن اعلام همبستگی با زنان لزبینی که با آشکارسازی به مشاهده پذیری این جامعه کمک شایانی کرده‌اند، حمایت خود را از تمام کسانی که هنوز نتوانسته‌اند با گرایش جنسی خود در جامعه حاضر شوند اعلام می‌کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *