ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران تمدید شد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران را تمدید کرد و خواستار ادامه آن شد.

در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل که روز جمعه در ژنو برگزار شد ۱۹ کشور به این تمدید رای مثبت دادند، ۱۲ کشور رای منفی و ۱۶ کشور نیز رای ممتنع دادند.

پیش از این شش‌رنگ ـ شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی ـ به همراه ۳۶ سازمان حقوق بشری ایرانی و بین‌المللی، در بیانیه‌ای مشترک از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته‌ بودند که ماموریت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران تمدید شود.

این سازمان‌ها تجدید این ماموریت را با توجه به تداوم الگوی نقض جدی حقوق بشر و جنایات بین المللی ارتکابی توسط مقامات ایرانی، که به طور گسترده توسط ناظران جامعه مدنی و توسط گزارشگر ویژه مستند شده است، ضروری اعلام کرده‌اند.

 

در این بیانیه به تبعیض و خشونت علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی، بازداشت‌های خودسرانه، نقض حقوق اقلیت‌های دینی و اتنیکی اشاره شده است. 

 

با استناد به موارد نقض حقوق بشر که توسط فعالین و سازمان‌های حقوق بشری مستند و به نهادهای بین المللی و به ویژه ارگان های سازمان ملل ارائه شده است، این سازمان‌ها از دولت‌ها خواسته‌ بودند که از تمدید مأموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران در اجلاس آینده  حمایت کرده  و ایران را تحت فشار بگذارند تا به جاوید رحمان اجازه سفر و بررسی شرایط حقوق بشر در ایران را بدهد. همچنین از دولت‌ها خواسته‌اند که نسبت به وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کنند و پیامی قوی به مقامات ایرانی ارسال کنند که چرخه معافیت از مجازات باید شکسته شود.

شش رنگ همواره بر چنین همکاری‌های موثری پافشاری کرده و خوشحالیم که می‌توانیم وظایف خود را در عرصه‌های دیگر نیز بطور جدی پیگیری کنیم و در عین حال به عنوان یک سازمان معتبر در کنار فعالین دیگر حقوق بشر، به جامعه ال‌جی‌بی‌تی ایران صدا دهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *