پرچم رنگین کمانی – نماد امید، آزادی، همزیستی و عشق

«گیلبرت بیکر»  Gilbert Bakerهمجنسگرا وDrag Queen، خالق پرچم رنگین کمانی، هنرمند آمریکایی و کنشگر سیاسی حقوق بشر و همجنسگرایان بود که در طول چهار دهه از زندگانی خود برای صلح و عدالت اجتماعی مبارزه کرد. وی در ۳۱ مارچ ۲۰۱۷ در سن ۶۵ سالگی از دنیا رفت.

اولین طراحی گیلبرت مربوط به سال ۱۹۷۸ است که ۸ رنگ داشت و برای هرکدام از آنها معنایی پیشنهاد شده بود:

صورتی تیره نماد جنس و جنسیت و رابطه ی جنسی، قرمز نماد زندگی، نارنجی نماد شفا، زرد نماد خورشید، سبز نماد طبیعت، فیروزه ای نماد هنر، نیلی نماد آرامش و بنفش نماد جان و روان.

دو رنگ صورتی و فیروزه ای بعدها به دلیل مشکلات فنی  و گران در آمدن رنگ ها حذف شدند.

در سال ۱۹۹۴ برای بیست و پنجمین سالگرد تظاهرات همجنسگرایان در آمریکا (۱۹۶۹) که به «استون وال»  Stonewallمشهور است و هرساله تظاهرات افتخار (Pride) در ماه جون میلادی به یاد آنها در سرتاسر جهان برگزار می شود٬ پرچم گیلبرت رکورد بزرگترین پرچم (در آن زمان) را می شکند. پرچمی که حدود ۵ هزار انسان آن را حمل کردند.

جالب است بدانیم تا پیش از آنکه این پرچم رنگارنگ که او خود درباره اش چنین می گوید: «آنچه در این پرچم دوست دارم این است که با همه ی ما سازگار است. همه ی رنگ هاست. معرف تمامی جنسیت ها و تمامی نژادهاست. این رنگین کمان انسانیت است.»٬ نماد فعالیت های حقوق بشری در راستای بهزیستی اقلیت های جنسی و جنسیتی بشود و مردم بتوانند در فرهنگ های مختلف و با زبان های متفاوت زیر یک هدف مشترک گرد هم آیند٬ این «مثلث صورتی» نازی ها بود که چنین نقشی را ایفا می کرد.

مثلث های پارچه ای صورتی رنگی که بر سینه ی همجنسگرایان مرد دستگیر شده در اردوگاه های کار اجباری می زدند بعدها برای آگاهی رسانی و جلب کردن توجه عمومی به این موضوع استفاده می شد. همجنسگرایی در آلمان نازی با انحرافات جنسی نظیر میل به کودکان یا حیوانات همردیف در نظر گرفته می شد.

اهمیت کار گیلبرت و پرچم رنگین کمانی تا حدی است که گوگل دودل (Google doodle) در ۲ جون ۲۰۱۷ لوگوی یادبودی برای او به نمایش در آورد و پس از مرگش بنیاد گیلبرت بیکر که هم اکنون توسط خواهرش اداره می شود به فعالیت های خودشان ادامه می دهند.

«وقتی همه ی راه های دیگر شکست بخورد٬ هنر تنها سلاح نهایی است.»

 

یادش گرامی  🏳️‍🌈🕊

بهار ۱۴۰۱

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *