کمیته حقوق زنان سازمان ملل: «جرم‌انگاری روابط بین دو زن نقض حقوق بشر است»

کمیته حقوق زنان سازمان ملل، ۲۴ مارس ۲۰۲۲، تصمیم مهمی را اعلام کرد. بر اساس این تصمیم  جرم‌انگاری روابط جنسی و عاطفی  توافقی بین زنان، نقض حقوق بشر شمرده می شود.

بر اساس این تصمیم، یک الگوی قانونی تنظیم می شود که  در پی آن جرم‌انگاری روابط بین زنان همجنسگرا و دوجنسگرا نقض حقوق زنان شمرده شده و بر خلاف مصوبات «کمیته رفع انواع  تبعیض‌ها بر علیه زنان (CEDAW) »سازمان ملل می باشد.

این تصمیم برای میلیون‌ها زن همجنسگرا و دوجنسگرا در بیش از ۴۰ کشور در سراسر جهان که روابط همجنسگرایانه رو جرم‌انگاری می‌کنند مهم است. اکثر این کشورها داوطلبانه این کنوانسیون را امضا کرده و اکنون تعهدات آن برای این کشورها الزامی است.

کنواسیون رفع تمام اشکال تبعیض علیه زنان در سازمان ملل، سال ۱۹۸۱ در سازمان ملل به اجرا درآمد، بر اساس معاهدات این کنوانسیون هرگونه تبعیض و نابرابری علیه زنان باید لغو شده و کمیته آن متشکل از نمایندگانی برای نظارت بر اجرای این تعهدات در کشورهای عضو کنوانسیون است.این کنوانسیون مهمترین معاهده سازمان ملل با موضوع برابری جنسیتی است.

ایران نیز یکی از کشورهاییست که کنوانسیون این کمیته را امضا کرده اما در شورای نگهبان رد شده و سالهاست در مجمع تشخیص مصلحت گیر کرده است. با این‌حال ما ضمن ابراز خوشحالی از چنین اظهار نظری، امیدواریم مبارزات زنان ایران برای پیوستن به این کنوانسیون به بار نشیند، که نفع آن به زنان همجنسخواه هم خواهد رسید. ساده‌تر اما رفتن کلیت جمهوری اسلامی‌ست. 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *