خانواده ی رنگین کمانی اوکراین و مبارزه با تهاجم روسیه

اگرچه در اوکراین نیز «اقلیت‌های جنسی و جنسیتی» وضع خوبی ندارند و سال‌های زیادی است که برای برابر دانسته شدن در جامعه و همچنین بهره‌مندی از حمایت‌های قانونی و حقوقی می‌جنگند اما تهاجم اخیر روسیه به این کشور نگرانی‌ها را در این خصوص بیش از پیش افزایش داده و سبب شده است برخی از اعضای این خانواده با انگیزه ی بیشتری به مثابه‌ی مبارزین داوطلب به ارتش بپیوندد و برای آینده‌ی کشورشان سلاح به دست بگیرند.

در روسیه تا سال ۱۹۹۱ همجنسگرایی جرم تلقی می‌شد و تا سال ۱۹۹۹ در گروه بیماری‌های روانی طبقه‌بندی شده بود. در سال ۲۰۱۳ اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه که طبق آمار ۷۱ درصد مردم به ایشان اقتدا می‌کنند، گفت: «همجنسگرایی نشانه‌ای خطرناک از آخرالزمان است». همچنین آمریکا هشدار داده که این کشور برنامه دارد تا کسانی که با سیاست‌های پوتین مخالف هستند را اعم از روزنامه نگار، فعالین اجتماعی، اقلیت‌ها و از جمله ال ‌جی‌بی‌تی‌کیو‌ای‌های اوکراینی  از بین ببرد.

 

روسیه در سال ۲۰۱۳ و همزمان با بیانات رهبر روحانی شان، قانون “Gay Propaganda” یا «پروپاگاندای همجنسگرایی» را تحت عنوان حفاظت از کودکان و ارزش‌های خانوادگی به تصویب رساند و دستگیری‌ها، شکنجه‌ها و قتل چچنی‌های ال‌جی‌بی‌تی در این کشور جمهوری خودمختار را نیز نادیده گرفت. اقداماتی که به نقل رویترز سبب شد اتحادیه‌ی اروپا در سال ۲۰۲۱ دو تن از مقامات رسمی چچن را تحریم اقتصادی کند.

 

بنابراین فارغ از آنکه در مواقع بحرانی و جنگ‌ها، در مجموع، اقلیت‌های جنسی و جنسیتی آسیب پذیرتر از سایر اعضای اجتماع هستند و از آنجایی که از لحاظ فرهنگی و مذهبی اوکراین شباهت بسیاری به روسیه دارد و افراد متعلق به این خانواده همواره با جرایم ناشی از نفرت پراکنی، حملات جسمانی و ارعاب مواجه بوده‌اند و ازدواج همجنسگرایان نیز همانند روسیه در این کشور قانونی نیست و با توجه به گزارش انجمن بین المللی ILGA که می‌گوید کشور اوکراین از جهت اقدامات حمایتی و قانونی در راستای بهزیستی این گروه اجتماعی در رتبه‌ی ۳۹ از ۴۹ کشور اروپایی قرار می‌گیرد (روسیه در رتبه‌ی ۴۶ ام است) و همچنین «لیست مرگی» که آمریکا به آن اشاره کرده، واضح است که چرا حامیان حقوق بشر نگرانند که اگر اوکراین تحت سلطه‌ی روسیه قرار بگیرد وضعیت آنها بسیار بدتر از آنچه هست بشود و تمام تلاش های سالیان اخیر همه‌ی نهادها و تشکل های حمایتی از میان برود.

تهاجم روسیه می‌تواند خشونت را علیه این افراد شدیدتر کند و به همین دلیل برخی از نهادهای بین المللی مربوطه این روزها در صدد آگاهی رسانی و تلاش برای مراقبت از اعضای خانواده‌ی رنگین کمانی اوکراینی هستند.

 

 

کیومرث منطقی

اسفند ۱۴۰۰

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *