عفو بین‌الملل برای احقاق حقوق ساره با صدور بیانیه‌ای، امضا جمع می‌کند

سازمان عفو بین‌الملل به محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای آزادی ساره -مدافع حقوق ال‌جی‌بی‌تی‌ در ایران- نامه نوشته است و برای احقاق حق او، فعالان حقوق بشر را فراخوانده تا این نامه را امضا کنند.

زهرا صدیقی همدانی، مدافع حقوق بشر، معروف به ساره، به طور خودسرانه در زندان مرکزی استان آذربایجان غربی، ارومیه نگهداری می‌شود. دستگیری او صرفاً در رابطه با گرایش جنسی و هویت جنسی او و همچنین مشارکت‌ها و اظهارات او در دفاع از حقوق همجنسگرایان، دوجنسگرایان، افراد ترنس  و اینترسکس‌ (LGBTI) بود.

سپاه پاسداران او را در نزدیکی مرز ایران و ترکیه هنگامی که بدون مجوز رسمی برای دریافت حمایت بین المللی قصد ورود به ترکیه را داشت، دستگیر کرد. پس از دستگیری، او به مدت ۵۳ روز “ناپدید” شد. در ادامه  مشخص شد که سپاه پاسداران او را در سلول انفرادی بازداشتگاهی، در ارومیه نگه داشته است.

وی گزارش داد که در این مدت توسط یکی از اعضای سپاه پاسداران تحت بازجویی شدید قرار گرفته و به دلیل هویت و ظاهرش مورد توهین واقع شده است. حتی او را تهدید به اعدام یا آسیب رساندن به او و سلب حضانت از دو فرزند خردسالش کردند. این اقدامات ناقض ممنوعیت مطلق شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها است.

در نامه عفو بین‌الملل آمده است:

رئیس قوه قضائیه

غلامحسین محسنی اژه ای

ج/ سفارت ایران در اتحادیه اروپا

خیابان فرانکلین روزولت ۱۵

۱۰۵۰ بروکسل، بلژیک

جناب آقای اژه‌ای محترم 

از شما می‌خواهیم تا زهرا صدیقی همدانی را فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنید، چون زهرا صدیقی همدانی صرفاً به دلیل تمایلات جنسی یا هویت جنسی واقعی یا ادراک شده‌اش و برای اعمال مسالمت‌آمیز حقوق انسانی‌اش در بازداشت است. 

در انتظار آزادی، لطفا اطمینان حاصل کنید که او به طور منظم به وکیل انتخابی خود و ملاقات با اعضای خانواده اش دسترسی دارد. لطفاً همچنین اطمینان حاصل کنید که ادعاهای آنها در مورد ناپدید شدن اجباری، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها مورد بررسی قرار گرفته و مسئولین در یک محاکمه عادلانه پاسخگو شوند.

من همچنین از شما می‌خواهم قوانینی را که روابط جنسی توافقی بین افراد همجنس و لباس‌ها و دیگر نشانه‌های  جنسیتی را که از هنجارهای دوتایی شدید جنسیتی منحرف می‌شود را جرم‌انگاری می‌کند، لغو کنید. من همچنین از شما می خواهم که قانونی را تصویب کنید که از افراد همجنسگرا در برابر تبعیض، خشونت و سایر موارد نقض حقوق بشر محافظت کند.

با احترام

 

زهرا صدیقی همدانی در تاریخ ۲۵ دی ۱۴۰۰  نزد ریاست بازپرسی شعبه ششم بازپرسی دادسرای انقلاب ارومیه برده شد. به او اطلاع دادند که متهم به “فساد فی‌الارض” است. این اتهامات شامل «ترویج همجنس‌گرایی»، «ارتباط با رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران» و «ترویج مسیحیت» است. دو اتهام اول مبتنی بر دفاع عمومی او از حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی ، از طریق رسانه‌های اجتماعی و حضور در یک مستند بی بی سی است که در رابطه با نقض حقوق بشر توسط افراد ال‌جی‌بی‌تی در منطقه کردستان عراق ساخته شده است که  در ماه می سال ۲۰۲۱ پخش شد. اتهام سوم بر اساس اطلاعاتی که عفو بین‌الملل به دست آورده است، به دلیل  اینکه   استفاده وی  از گردنبند صلیب و حضور در یک کلیسای خانگی است. پرونده او برای صدور کیفرخواست رسمی در اختیار دادسرای انقلاب ارومیه قرار گرفته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *