گرافیتی بوسه خامنه ‌ای و جین پینگ، همجنسگراستیزی یا ساختارشکنی؟

به تازگی و پس از آغاز معاهده‌ی مبهم ۲۵ ساله ایران و چین، تصویر یک گرافیتی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. یک گرافیتی که در آن شی جین پینگ -رییس جمهوری چین- و خامنه‌ای -رهبر جمهوری اسلامی- در حال بوسیدن لب‌های یکدیگر هستند. این گرافیتی تلویحا این معاهده را معاشقه این دو سیاستمدار در عالم سیاست تلقی می‌کند.

شاید این گرافیتی الهام‌گرفته از تصویری است که بر دیوار برلین نقش بسته؛ نقاشی‌ای که در آن لئونید برژنف  یکی از سیاست‌مداران شوروی را نشان می‌دهد که در حال بوسیدن اریش هونکر یکی از سیاست‌مداران آلمان است.

وروبیل نقاش این تصویر، دیوارنگاره خود را در سال ۱۹۹۰ و تنها چند ماه پس از فروپاشی دیوار برلین، با الهام از بوسه‌ی آن دو سیاستمدار خلق کرد، دیوارنگاره‌ای که زیر آن نوشته‌شده بود: «خدایا مرا از این عشق کشنده حفظ فرما».

البته ماجرای گرافیتی بوسه رییس‌جمهوری چین و رهبر جمهوری اسلامی با بوسه برژنف و هونکر از هم جداست و بوسه‌ی دومی در عالم واقعیت، رخ داده بود.

آیا به نظر شما گرافیتی بوسه  علی خامنه ای و رییس‌جمهوری چین می‌تواند ساختارشکنانه باشد و از میزان همجنسگراستیزی  جامعه کم کند یا  سویه‌ای همجنسگرا ستیزانه  دارد؟

شما چه فکر می‌کنید؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *