“عزیزترین دوستان” به اتهام ترویج همجنسگرایی در مصر جنجال به پا کرد

فیلم لبنانی «عزیزترین دوستان» تولید نتفلیکس به اتهام  اشاعه همجنسگرایی و اروتیسم، قوانین اسلامی حاکم بر خاورمیانه را به چالش  کشیده و اعتراض مردمانی در جهان عرب، از جمله مصر را در پی داشت، تا جایی که یکی از نمایندگان مجلس، خواستار سانسور و محدود سازی  اینترنت شد.

در خلاصه این فیلم ـ که برخی آن را نسخه عربی فیلم ایتالیایی «غریبه‌های تمام‌عیار» می‌دانند ـ در وبسایت نتفلیکس آمده است:

«قرار است شام با دوستان یک لحظه صمیمی و اجتماعی باشد. جایی که باید از تلفن‌هایمان جدا شویم و از همراهی یکدیگر لذت ببریم. اما اگر برعکس عمل کنیم چه؟

اگر سرگرمی شام ما این باشد که همه چیز، از جمله تلفن‌ها و چیزهایی که روی آن‌ها است، به اشتراک بگذاریم، چه می‌شد؟ آیا ما آماده‌ایم که همه را برای کسانی که می‌گوییم نزدیک ترین دوستان ما هستند فاش کنیم؟» و در این به اشتراک‌گذاری مشخص می‌شود که یکی از این هفت نفر همجنسگراست. یکی دیگر پای تلفن به دختر ۱۷ ساله‌اش اجازه می‌دهد که شب پیش دوست پسرش بخوابد در حالی‌که به تازگی در لوازمش کاندوم پیدا کرده بودند، همچنین ماجرای مناسبات عشقی فیسبوکی یکی از مادران حاضر بین این ۷ نفر هم فاش می‌شود.

در مصر تنها پس از گذشت چند روز از پخش‌ نسخه عربی این داستان، استقبال از آن چشمگیر بوده و همین‌طور در پی این استقبال جنجال هم به پا شده است. جوزف فهیم، منتقد مصری با اشاره به اینکه این فیلم در میان همه فیلم‌های منطقه، در حال حاضر موفق‌ترین است می‌گوید:«این قطعا تهدیدی برای رژیم‌های عرب است چون دیدگاه‌های لیبرال را بدون کنترل به نمایش می‌گذارد و این کار را به گونه‌ای متقاعدکننده و جذاب هم انجام می‌‌دهد».

فهیم می‌گوید:«به فرد همجنسگرا در این فیلم نه تنها انگ زده نمی‌شود که خیلی هم دوست‌داشتنی و دلپسند معرفی می‌شود. در حالی‌که کمپین‌های علیه همجنسگرایان در سال‌های گذشته در مصر شدت گرفته‌اند.»

او در مطلب بلند خود در وبسایت «میدل‌ایست‌آی» آورده است:

«با این فیلم، نتفلیکس بدون شک موفق شده که توجه منطقه را به خود جلب کند، فیلمی که تاکنون به موفق‌ترین تولید عربی آن تبدیل شده است. بهای این موفقیت خشم محافظه‌کاران، بینندگان مصری و به ویژه سیاستمداران بوده است.»

وجود شخصیت همجنسگرای  فیلم  موضع‌گیری شخصیت‌های سیاسی را هم در پی داشته است. احمد حمدی یکی از نمایندگان مجلس مصر گفت: «ما خواستار قانونی برای جرم‌انگاری عادی‌سازی این انحرافیم که برخی آن را با کلمه همجنسگرا بی‌آزار و کم اهمیت جلوه می‌دهند.»

همجنسگرایی در مصر هر چند غیرقانونی نیست اما تابوست و همجنسگرایان می‌توانند برای اعمال همجنسگرایانه، به جرم نقض عفت و اخلاق عمومی محکوم شوند و همجنسگراستیزی جدی بر جامعه حاکم است و همجنسگرایان با تنفر و تبعیض اجتماعی روبرو هستند. نماینده مصری با ابراز تاسف از اینکه دولت، ابزاری برای محدود کردن نتفلیکس ندارد برای «حفاظت» از کشور، راهی همانند چین و روسیه که اینترنت را سانسور می‌کنند، پیشنهاد داد.

همچنین «اسامه الحدیدی»، مدیر اجرایی مرکز جهانی فتوای الکترونیکی الازهر در مصر نیز در یک برنامه تلویزیونی در راستای مخالفت با پخش این فیلم تأکید کرد: «همجنس‌گرایی در اسلام مردود، و رفتاری مجرمانه و از نظر شرعی حرام است.»

این نخستین بار نیست که محتوای نتفلیکس  جنجال‌ساز می‌شود و پیش از این هم متهم به  ترویج ، فساد اخلاقی در خاورمیانه شده بود..

در ایران همچنین خبرگزاری فارس (وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) در مطلبی اخیرا به جنجال‌سازی علیه این فیلم پرداخته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *