قتل یک زن ترنس در کردستان عراق توسط برادرش

به نقل از وبسایت «یکسانی»  رسانه فعال حقوق افراد ال‌جی‌بی‌تی در  کردستان عراق، پلیس «دهوک» در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲  طی اعلامیه‌ای از قتل زن ترنس ۲۳ ساله، دوسکی آزاد، خبر داده است.

دوسکی در کردستان عراق توسط برادرش به قتل رسید. برادرش پس از قتل او به اروپا متواری شده است. پلیس اعلام کرده که خانواده او قتل را به پلیس گزارش داده‌اند.

طبق اعلام شبکه «روودا» رسانه کوردی، دوسکی اخیرا در شبکه‌های اجتماعی از شروع مراحل تطبیق جنسیتش خبر داده بود و به احتمال زیاد دلیل قتلش آشکارسازی هویت جنسیتی‌اش بوده است.

در یکسال گذشته، این دومین مورد قتل افراد ترنس در کردستان عراق به دست اعضای خانواده‌اشان بوده است. در سال ۲۰۲۱ میشو، زن ترنس و اینفلئونسر در شبکه‌های اجتماعی نیز به دست برادرش به قتل رسید. پرونده قتل او هنوز باز بوده و مراحل پیشرفت این پرونده با سرعت پایین و ناشفاف است.

 

شرایط افراد ال‌جی‌بی‌تی در کردستان عراق

 

در عراق هیچ قانونی برای حمایت از افراد ال‌جی‌بی‌تی وجود ندارد، علی رغم تلاش سازمان‌های فعال در این زمینه در کردستان عراق،  فرهنگ و عرف جامعه علیه جامعه همجنسگرایان، دوجنسگرایان و افراد ترنس هستند.

نفرت‌پراکنی دولتی و افراد مذهبی همچنین در ستیز با این جامعه تاثیر به‌سزایی دارد. هرچند که بند قانونی در جهت جرم‌انگاری روابط همجنس‌خواهانه در عراق وجود ندارد اما مواد قانونی ۳۹۴ و ۳۹۷ در قانون جزایی عراق ارتباط جنسی با کودکان و ماده  ۴۰۱ بد حجابی و رفتار خلاف عرف در مکان‌های عمومی را جرم‌انگاری می‌کند که این قوانین مورد سواستفاده در جهت تعقیب و تهدید افراد ال‌جی‌بی‌تی قرار می‌گیرد.

با وجود اینکه قانون مجازات عراق بر اساس قوانین اسلام نوشته نشده اما گزارش‌هایی وجود دارد که افراد به دست خودشان قوانین اسلامی را که شامل شلاق تا اعدام می‌شود را در مورد کسانی که آنها را گناهکار/ مجرم می دانند،  اجرا می‌کنند.

اخیرا، ساره یکی از اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی که در کردستان عراق در مورد شرایط افراد ال‌جی بی‌تی با بی‌بی‌سی فارسی مصاحبه کرده بود دستگیر بعد از ۲۱ روز تحمل حبس در کردستان، در حین آزادی موقت و در اقدام به  فرار از کردستان و در گذر از مرز ایران به دست نیروهای سپاه پاسداران دستگیر شد.

 

چطور در حق‌خواهی شریک شویم؟

امروز در توییتر طوفان توییتری برای فعال کوییر کورد دوسکی آزاد به راه افتاده است. این توفان توییتری که با هشتگ #JusticeForDoskiAzad خواهان رعایت عدالت در حق این فعال کوییر کورد است، واقعه تلخی که توانسته جامعه‌ی اکتیویست‌های کوییر توییتر را متحد کند.

یکی از کاربران نوشته است: «او به دلیل ترنس بودن توسط برادرش به قتل رسید! پلیس باید برای یافتن عامل این جنایت وحشتناک اقدامات جدی انجام دهد.» 

کاربر دیگری نوشته است:«این برادر اکنون تهدیدی برای جوامع LGBTQ کشوری است که در آن زندگی می کند. اگر او بتواند خواهر خود را به دلیل ترنس بودن بکشد، می‌تواند با بی تفاوتی جان یک غریبه را نیز(در اروپا) بگیرد.»

کاربر دیگری هم به این که یاد دوسکی همیشه جاودان است اشاره دارد: «ما هرگز شما را فراموش نمی کنیم دوسکی. تو روح پر جنب و جوش زیبایی بودی، فقط می‌خواستی خودت باشی و همان‌طور که هستی زندگی کنی. حق داشتی متاسفم که دنیا اینقدر با شما ناعادلانه بود.»

برای پایان دادن به این بی‌عدالتی متحدا در شبکه های اجتماعی صدایمان را بلند کنیم.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *