عیسی شاهمارلی؛ قربانی همجنسگراستیزی در آذربایجان

۸ سال از مرگ خود‌خواسته‌ی «عیسی شاهمارلی»، فعال حقوق اقلیت‌های جنسی اهل کشور آذربایجان که در ۲۰ سالگی و در تاریخ ۲۲ ژانویه ۲۰۱۴ جانش را از دست داد، می‌گذرد.

شاهمارلی که خود را با پرچم رنگین‌کمانی در دفتر کارش حلق‌آویز کرد، یک روز قبل از این مرگ خودخواسته در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشت: «می‌رم. همه حق خود را حلال کنید. این کشور، این دنیا، دنیای من نیست… برای خوشحال شدن می‌رم… به مادرم بگویید که خیلی دوستش دارم. همه‌ی شما مقصر مرگ من هستید. این دنیا تحمل رنگ‌های من را ندارد…الودا».

او که در نتیجه‌ی رفتارهای همجنسگراستیز خانواده، دوستان و جامعه بعد از آشکارسازی به زندگی خود پایان داد، چند هفته پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که توسط همکلاسی‌های خود در دانشگاه مورد ضرب و شتم و توسط اساتیدش مورد توهین و تحقیر قرار گرفته است.

بعد از مرگ شاهمارلی، سازمان ال‌جی‌بی‌تی «نفس» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «۲۲ ژانویه را در آذربایجان، به احترام قربانیان نفرت، روز «رژه افتخار LGBTİ» اعلام می‌کنیم.»

بعد از مرگ شاهمارلی به غیر از آذربایجان در بسیاری از شهرهای ترکیه از جمله آنکارا، استانبول و مرسین هم بلافاصله مراسم یادبودی برای او برگزار شد.

تلویزیون اینترنتی کانال ۱۳ افکار شاهمارلی را که پیشتر گفته بود به این شکل منتشر کرد: «امیدوارم روزی من هم در خیابان‌های باکو بالا برده شدن پرچم LGBTİ و شعارهای مربوط به این جنبش را ببینم. منتظرم ببینم که در باکو زوج‌های همجنسگرا دست در دست هم می‌گردند. باید جامعه‌ای ایجاد کنیم که همجنسگراها بدون این که خودشان را زیر فشار احساس کنند آزادانه زندگی کنند».

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *