ابراز نگرانی سازمان عفو بین الملل از وضعیت ساره، زندانی ترنسجندر

سازمان عفو بین الملل با صدور فراخوان اقدام فوری از تمامی اعضای خود در سراسر جهان خواست تا از مقامات جمهوری اسلامی بخواهند زهرا صدیقی همدانی، معروف به ساره، مدافع حقوق بشر متعلق به جامعه ال‌جی‌بی‌تی را آزاد کنند.

شعبه ۶ دادسرای انقلاب ارومیه ساره را به دلیل فعالیت های خود به “افساد فی الارض” از طریق «ترویج همجنسگرایی»، «ارتباط با رسانه های معاند جمهوری اسلامی» و «ترویج مسیحیت» متهم کرده است. اتهاماتی که می تواند مجازات آن اعدام باشد.

عفو بین‌الملل خواسته تا با نوشتن نامه به مقامات جمهوری اسلامی بخواهیم: «زهرا صدیقی همدانی را فوراً و بدون قید‌و‌شرط آزاد کنند، تا زمان آزادی‌، اطمینان حاصل کنید که او بتواند با وکیل منتخب و هم‌چنین با خانواده‌اش به طور منظم در ارتباط باشد،  شکایات وی در رابطه با ناپدیدسازی قهری و اعمال شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها باید مورد بررسی قرار گرفته و افراد مسئول در محاکمه‌هایی منصفانه پاسخگو نگه داشته شوند،  فورا اقدام به لغو آن‌دسته از قوانینی کنند که روابط جنسی رضایتمندانه میان افراد همجنس را جرم‌انگاری کرده‌اند و پوشش و سایر اشکال بیان جنسیتی که با هنجارهای دوگانه جنسیتی مطابقت ندارند را ممنوع کرده‌اند و همچنین قوانینی وضع کنند که از افراد همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، فراجنسیتی و بیناجنسی در برابر تبعیض، خشونت و سایر موارد نقض حقوق بشر محافظت کند.»

ساره در ۵ آبان امسال در هنگام خروج از مرز توسط ماموران اطلاعات سپاه دستگیر شد و ۵۳ روز تحت بازجویی های شدید همراه با آزار و اذیت، تهدید به اعدام و توهین به هویت و ظاهرش قرار گرفت. 

شش‌رنگ بلافاصله پس از اطمینان‌یافتن از خبر دستگیری ساره با انتشار فیلمی که وی پیش از خروج از کشور برای انتشار تهیه کرده بود، نسبت به وضعیت وی هشدار داده بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *