یادداشتی در مورد فیلم احتمال باران اسیدی – ارسالی اسپرینگ بوی

مخاطب عزیز شش‌رنگ با اسم مستعار «اسپرینگ‌بوی» متنی در مورد فیلم احتمال باران اسیدی برای شش‌رنگ ارسال کرده که ما منتشر کنیم.

ما معتقدیم خیلی مهم است مخاطبین شش‌رنگ، پلتفرم‌های شش‌رنگ را پنجره‌ای برای انعکاس نقطه نظرات و مطالب خود بدانند.

ما پذیرای مطالب و نقطه نظرات شما که مطابق پرنسیپ‌ها و اصول ماست، برای انتشار هستیم.

 این فیلم زندگی منوچهر ۶۰ ساله که بازنشسته اداره دخانیات هست رو روایت می‌کنه. نقش منوچهر رو (آقای شمس لنگرودی ایفا کرده) منوچهر در گیلان زندگی می‌کنه و ازدواج نکرده. اما بخاطر دیدار رفیق قدیمی‌اش که یک آقاست تصمیم می‌گیره به تهران بیاد. این فیلم در بخش هنر و تجربه اکران شد. اغلب این بخش بیننده کمی داره اما بینندگان این بخش افرادی هستند که معمولا درک عمیقی به زندگی دارند.

در واقع حدس زدن اینکه موضوع این فیلم در مورد افراد اقلیت جنسی هست برای بیننده مخصوصا تماشاگرانی که جزو اکثریت جنسی هستند سخته. چون کارگردان تا حدودی بطور نامحسوس به این موضوع پرداخته.

درواقع منوچهر برای دوستانی که در هتل باهاشون آشنا میشه از رفاقت خودش و دوست قدیمیش برای اونها تعریف می‌کنه. از اینکه نامه‌هایی که دوست دختر رفیقش برای رفیقش می‌نوشت و به منوچهر می‌داد که به دست دوستش برسونه. اما منوچهر اونارو به دست دوستش نمی‌رسوند.

شاید با خودتون بگید منوچهر از روی حسادت و علاقه ای که به اون دختر داشت اینکار رو می‌کرد اما نه، به دلیل اینکه به رفیق خودش علاقه داشت و نمی‌خواست که با اون دختر رابطه بگیره و حتی نامه برای هم بفرستند..

میشه گفت منوچهر در ۶۰ سالگی ازین موضوع عذاب وجدان داره و برای همین به تهران برای دیدار با رفیق قدیمیش اومده. اما دیدارش محقق نشد و باری دیگر تنهایی و خفقانی که بیشتر افراد اقلیت (همجنسگرا) در زندگی دارند رو در این فیلم به تصویر کشیده است. ضرباتی که به واسطه ترس ها و قضاوت ها به جان می‌خریم. حسی که دقیقا منوچهر در این فیلم بیان کرد.

و اما ریتم فیلم کند است اما با دقت کردن و تامل به جزئیات فیلم به زیبایی اون پی می‌برید. به احساس غم و صبری که منوچهر در ۶۰ سال زندگیش تجربه کرده. به غمی که به دلیل فوت مادرش چون همیشه می‌خواست اون رو توی لباس دامادی ببینه.

دقیقا حسی که افراد همجنسگرا تا آخر عمر باهاش دست و پنجه نرم می‌کنن. اگر به جزئیات فیلم فکر بشه می‌شه دغدغه کارگردان و فیلمنامه نویس رو که در قبال افراد اقلیت جنسی و جنسیتی دارند، به زیبایی حس کرد و پذیرفت.

 کارگردان: بهتاش صناعی ها _ سال تولید ۱۳۹۳

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *