جودیت باتلر: «جنبش ضد هویت جنسیتی یک جنبش فاشیستی است.»

فیلسوف فمینیست، جودیت باتلر، جنبش‌های “ضد ایدئولوژی هویت‌های جنسیتی” را گرایش‌های فاشیستی نام نهاد

در قسمت نوشته ی ناظران در مجله ی گاردین آمریکا.

«همنوا شدن فمینیست‌های منتقد به هویت جنسیتی با قدرت‌های نهادهای ارتجاعی در مقابله با افراد ترنس و افرادی که همان‌سو جنسیتی نیستند منطقی نیست.»

«اجازه بدید به طور واقعی به این مسئله نگاه نقادانه بیندازیم، برای اینکه الان زمان آن نیست که شخصیت‌های این جنبش رو به روی هم بایستند. الان زمان مقابله با فاشیست‌ها است.»

این متن پس از انتشار مصاحبه ویرایش شده‌ی جودیت باتلر در سپتامبر ۲۰۲۰ در گاردین منتشر شد. در آن گفت و گو گاردین قسمت‌هایی از گفته های باتلر را که مربوط به مقایسه‌ی ترف‌ها با فاشیست‌ها بود را حذف کرده بود.

 

باتلر توضیح داد که “امروزه ایدئولوژی ضد هویت جنسیتی به یکی از شاخه‌های گفتمان فاشیست‌ها تبدیل شده است. « بنابراین فمینیست‌هایی که افراد ترنس را به رسمیت نمی شناسند سهمی در مبارزه با جریانات فاشیستی ندارند.»

 

گاردین به دلیل حذف این قسمت از گفته‌های باتلر متهم به سانسور شده بود ولی در بیست و سوم اکتبر در قسمت ناظران باتلر به طور مفصل به تبیین نظراتش پرداخت. 

 

جودیت باتلر: «جنبش ضد هویت جنسیتی یک جنبش فاشیستی است.»

 

«ایدئولوژی ضد هویت جنسیتی یک جنبش بدون مرز است که سازمان‌ها را از آمریکای لاتین به اروپا، آفریقا و آسیای شرقی متصل می کند.»

شکل گیری این حرکت ها در سال های اخیر در کشورهای مختلف آغاز شده است. از طرفی رئیس جمهور همجنسگراستیز برزیل جیر بولسونارو فعالین ال‌جی‌بی‌تی را به سخره می‌گیرد در حالی که افراد ترنس با موجی از خشونت در جامعه رو به رو هستند. از طرف دیگر نخست وزیر دیکتاتورمآب مجارستان، افراد ترنس را از حق داشتن نام و هویت واقعیشان بر مدارک شناسایی خود محروم می‌کند.

در هر دو کشور حمله‌ی سیاستمداران راس قدرت به جامعه‌ی ترنس با حمله به حقوق زنان، حقوق مربوط به باروری و حقوق جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی به طور کلی همراه است. 

«مخالفت با “هویت جنسیتی” از طرف حکومت‌های مختلفی همچون حکومت ماکرون در فرانسه، و دودا در لهستان به گوش می‌رسد و در احزاب دست راستی ایتالیا می‌پیچد. در پلتفرم‌های انتخاباتی کاستاریکا و کلمبیا ظاهر می‌شود، با افتخار توسط بلسونارو اعلام می شود. صدایی که موجب بسته شدن رشته ی مطالعات جنسیت در چند دانشگاه از جمله دانشگاه اروپایی بوداپست در سال ۲۰۱۷ شده است.»

و اما فعالین “ضد هویت جنسیتی” به گروه‌های راست افراطی محدود نمی‌شوند. قسمت عمده‌ای از ادبیات آنها با صدای جریان اصلی “ناقدین هویت جنسیتی” که فعالین ترنس را با برچسب “ایدئولوژیست هویت جنسیتی” مورد حمله قرار می‌دهند مشترک است. 

چندی پیش در انگلستان یک موسسه‌ی خیریه‌ی ضد افراد ترنس به نام اتحاد ال‌جی‌بی‌تی که ادعا دارد برای حقوق افراد لزبین، گی و دوجنسگرا تلاش می‌کند، ترنس ستیز بودن خود را انکار می‌کند با این وجود تمرکز خاصی به موضوع “ایدئولوژی ترنسجندر” دارد- یک غرفه در کنفرانس سالانه‌ی یک حزب راستگرا داشت. 

این موسسه افتخار می‌کرد که توسط بوریس جانسون، نخست وزیر راست گرای انگلیس مورد حمایت قرار گرفته است. حکومت بوریس جانسون معروف شده است به پروتو فاشیست. 

باتلر در نوشته‌اش ادامه می‌دهد که «فعالین “ضد هویت جنسیتی” ادعا دارند که “ایدئولوژیست‌های هویت جنسیتی” تفاوت فیزیکی میان زن و مرد را نادیده می‌گیرند. ولی نگاه آنها به جنسیت سریعا تبدیل به تأکید آنها به بی زمان بودن حقیقت دو جنس می شود.»

«جنبش ضد هویت جنسیتی یک دیدگاه منسجم از سوی محافظه کاران با اصول تبیین شده ی شفاف نیست.»

 

ولی کوچکترین مواجهه با آنها عدم انسجام میان بعضی از استدلال های آنها را مشخص می‌کند و باتلر می‌گوید این قسمتی از موضوع است. 

او می نویسد «به عنوان یک موجب فاشیستی از گفتمان‌های سیاسی مختلف بهره می‌گیرد تا حس وحشت از نفوذ و تخریب که نشات گرفته از عوامل متکثر اجتماعی و اقتصادیست، را تشدید کند. این گفتمان به دنبال ثبات در استدلال نیست، بلکه قدرت خود را مدیون همین عدم ثبات در استدلال است.»

«این نوع فاشیسم در به شکل عدم ثبات ظاهر می شود با وجود اینکه سعی دارد با عدم ثبات در نظم اجتماعی حاصل از سیاست مترقی مقابله کند.»

«مقابله با هویت جنسیتی اغلب با گفتمان ضد مهاجرپذیری همراه می‌شود و در کشورهای مسیحی خود را به شکل اسلاموفوبیا نشان می دهد.»

علاوه بر این «جنبش ضد هویت جنسیتی به عنوان یک رویکرد فاشیستی به جریان‌های تمامیت خواه که در حال گسترش هستند کمک می‌کند.»

این مسئله در جایی که “حقوق زنان بر اساس جنسشان” نیز مطرح می شود خود را نمایان می‌کند. دولت را تشویق به دخالت می‌کند که در رشته های دانشگاهی دخالت کنند، برنامه‌های هنری و تلویزیونی را سانسور کنند، که حقوق قانونی افراد ترنس را نادیده بگیرند، که حضور جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی را در فضاهای عمومی منع کنند، که حق آزادی در بارداری، مبارزه علیه خشونت علیه زنان، کودکان و جامعه‌ی ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌آی را نادیده بگیرند. 

باتلر می‌گوید جنبش “ضد هویت جنسیتی” هم ترنس ستیز است و هم ضد زن

جودیت باتلر اضافه می‌کند که کسانی که “ضد هویت جنسیتی” هستند قسمتی از جنبشی هستند که “ملی‌گرا، ترنس‌ستیز، زن‌ستیز و همجنسگراستیز هستند.”

«هدف اساسی این جنبش آن است که تمام قوانین پیش رویی که در دهه های گذشته که جنبش ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌آی و فمینیستی به دست آورده‌اند را به عقب برگردانند.»

این شامل حق پایان دادن به بارداری، دسترسی به وسایل جلوگیری از بارداری، خانه‌های امن برای زنانی که از خشونت خانگی فرار کرده‌اند، همینطور حقوق قانونی و اجتماعی افراد ترنس برای اینکه به رسمیت شناخته شوند و با انصاف و برابر با آنها برخورد شود. 

«آنها حقوق قانونی و اجتماعی افراد ترنس را در کنار همه‌ی حمایت‌های قانونی و نهادی علیه تبعیض براساس هویت جنسیتی، پروسه‌های اجباری درمان‌های اصلاحی، خشونت‌های شدید فیزیکی و قتل انکار می‌کنند.»

«این التهاب زمانی شدت گرفت که ما با همه‌گیری کرونا رو به رو بودیم. شرایطی که موجب بالا رفتن خشونت خانگی شد و کودکان ترنس و کوییر فضاهایی را از دست دادند که در آن برای گرفتن حمایت دور هم جمع می‌شدند.»

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *