جشنواره فیلم عربستان – فیلم اروپا با بازی «آدام علی» بازیگر آشکارا همجنسگرا جایزه گرفت

اولین جشنواره بین‌المللی فیلم عربستان با عنوان دریای سرخ در جده به پایان رسید. این جشنواره که قرار بود سال ۲۰۱۹ برگزار شود، به دلیل کرونا به امسال موکول گردید. این جشنواره به فیلم‌های دنیای شرق به ویژه جهان عرب اختصاص داشته و هرساله به مدت ۱۰ روز به سرپرستی عربستان سعودی و همکاری فیلم سازان و متخصصین بین‌المللی برگزار خواهد شد.

فیلم «اروپا» با بازی آدام علی، بازیگر آشکارا همجنسگرا و فعال در زمینه  کوییرهای مسلمان  برنده جایزه بهترین کارگردانی شد. این فیلم به کارگردانی «حیدر رشید» داستان پناهجویی عراقی را که در مرز بلغارستان توسط پلیس دستگیر می‌شود را روایت می‌کند. 

فیلم «اروپا» ضمن داشتن حمایت مالی از طرف وزارت فرهنگ عراق، از طرف این کشور  برای نمایندگی در مراسم جوایز اسکار نیز معرفی شده است.

در قوانین عربستان سعودی  که  بر‌اساس شریعت اسلام تعیین شده‌اند، هر نوع رابطه جنسی خارج از ازدواج جرم‌انگاری شده و بالاترین حد مجازات رابطه جنسی بین دو مرد اعدام از طریق سنگسار است.

قوانین عراق اما رابطه توافقی بین دو همجنس را جرم‌انگاری نکرده اما انجام این عمل در ملا عام جرم‌انگاری شده و با عنوان «فحشا و فساد» با مجازات‌هایی مانند جریمه نقدی و حبس روبه‌روست.

در نوامبر ۲۰۲۱، «شیوانا پایندیا» مدیر جشنواره  دریای سرخ، در پاسخ به سوال خبرنگار وبسایت «ددلاین»  در مورد نحوه برخورد با هنرمندان همجنسگرا با اشاره به جرم‌انگاری همجنسگرایی و محتوای مربوط به آن در عربستان گفته بود: «همه افراد را پذیرا هستیم».

با توجه به اینکه فیلم‌های شرکت داده شده موضوعات اجتماعی مثل ازدواج، سنگسار، حقوق زنان مسئله مهاجرت را هدف قرار داده‌اند، اما آیا می توان با نگاهی خوشبینانه امیدوار بود که کشورهایی مثل عراق و عربستان به سمت جرم‌زدایی از روابط زوج های همجنس و لغو قوانین تبعیض آمیز علیه اقلیت های جنسی و جنسیتی پیش بروند؟

به نظر می‌رسد فشارهای بین‌المللی بر روی کشوری مانند عربستان سعودی  که در زمینه نقض حقوق زنان، اقلیت های جنسی و جنسیتی در شرایط بسیار اسفناک‌ قرار دارد، پاسخ مثبت داده و به سمت تغییری در رویکرد این کشورها و سپس در کشورهای  منطقه خواهد داشت.

 متاسفانه عربستان سعودی  هنوز فاقد سازمان نماینده حقوق ال‌جی‌بی‌تی است و گزارشات یا اطلاعات ما از شرایط زیست این جامعه بسیار محدود است که  این خود گویای شرایط تبعیض آمیز برای  جامعه ال‌جی‌بی‌تی در این کشور است.

سوال مهم این است که آیا اقداماتی از این دست که سعی در تطبیق خود با جامعه جهانی دارد، باعث تغییر فرهنگ جامعه و شکستن تابوهای اجتماعی می شود؟

تصور کنید در جشنواره فجر فیلمی که در آن بازیگری آشکارا همجنسگرا ایفای نقش می‌کند، برنده یکی از جوایز اصلی این جشنواره شده و در صدر اخبار قرار بگیرد، چنین واقعه ای به نظر شما چه تاثیری روی جامعه می گذارد؟

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *